BlackRock, $111 milyon değerinde BTC ve $254 milyon değerinde ETH’yi Coinbase’e aktardı; bu, varlıkların likidite talebi yüzünden satıldığı düşünülüyor. Bazı kaynaklara göre, Blackrock yaklaşık 500 milyon $ değerinde Bitcoin satışı yaptı.
ETF’lerinden çıkışlar yaşanıyor; yatırımcılar kripto ETF’lerinden para çekiyor, bu da BlackRock’ın rezerv satma baskısını artırabilir. Ayrıca “BlackRock Dumps $111M Bitcoin and $254M Ethereum Amid Ongoing ETF Withdrawals” gibi başlıklar, satışlarla ETF çıkışlarının bağlantılı olduğunu öne sürüyor.
Neden Satıyor?
ETF yatırımcıları para çektiğinde BlackRock’ın portföyünü dengelemesi (redemption) gerekir; rezervdeki kriptoyu likide çevirerek nakit sağlaması mantıklı olarak düşünülebilir. Kripto piyasasında volatilitenin yüksek olması, kur riskini azaltma arzusu doğurabilir. Kripto kısmını daha küçük tutup portföyün toplam volatilitesini düşürmek isteyebilir. Fiyat yükseldiğinde kârları toplamak doğal strateji olabilir.
Kripto düzenlemeleri hâlâ evrim halinde. Bu nedenle olabilecek bir neden de, beklenmeyen vergi, mahsup, regülasyon risklerinden kaçınma isteği olabilir. Ayrıca kripto varlıkların tutulması, saklanması, cüzdan güvenliği gibi operasyonel riskler taşıyor.
Faizler yükseliyorsa riskli varlıklardan çıkmak, sabit getirili araçlara yönelmek mantıklı olabilir. Sermaye maliyetleri (borçlanma, operasyon) arttığında, varlık tahsisinde daha dikkatli davranma eğilimi vardır.
Bazı analizler, satışların MicroStrategy gibi büyük kripto pozisyonu olan şirketler üzerinde baskı yaratmak amacı taşıdığı teorisini de öne sürüyor — fiyatı düşür, sonra diğerlerinden satın al stratejisi gibi. Çünkü büyük satışlar sonrası piyasalarda fiyat düşüşü, yeniden giriş için fırsat yaratabilir.
Ama piyasaya büyük satışlar yansıyorsa fiyat baskısı yaratabilir, bu da BlackRock’ın kendisine zarar verebilir. Zaten satış yapması kriptoya güveni daralıyor olarak algılanabilir, diğer yatırımcılar da bundan etkilenebilir. Portföydeki kripto varlıkların eksilmesi, yenilikçiliğe veya uzun vadeli teknoloji stratejisine dair sorular doğurabilir. Eğer satışlar planlıysa, likidite problemi yaşamamak için altyapı ve saklama maliyetlerini iyi yönetmek gerekir.
BlackRock Kripto Para Piyasasını Kontrol mu Ediyor?
İnternette, özellikle kripto odaklı forumlarda ve sosyal medyada, BlackRock, Fidelity vb. gibi büyük varlık yöneticilerinin Bitcoin piyasasını “kontrol etmeye” çalıştığı yönünde çok fazla spekülasyon yapıldı. Bunu da inceleyelim.
BlackRock piyasaya düzenlenmiş ve halka açık bir şekilde girdi: Ocak 2024’te iShares Bitcoin Trust’ı (IBIT) ve ardından bir Ethereum ETF’sini piyasaya sürdü. Bu ürünler, ETF yatırımcıları adına gerçek BTC/ETH bulunduruyor. Yaklaşık 9-10 trilyon dolar değerindeki varlık yönetimi ile dünyanın en büyük varlık yönetim şirketi olan, BlackRock’ın piyasaya girişi kripto piyasalarına kurumsal güvenilirlik ve likidite getirdi. BlackRock ayrıca SEC’ye 13F formları ve ETF akış raporları sunduğundan, varlıkları görünür ve düzenlidir.
Bazı kripto para yorumcuları, büyük ETF’lerin saklayıcısı/ihraççısı olarak birkaç dev firmanın Bitcoin’i “fiyatı belirleyebileceğini” veya “kağıt üstünde satabileceğini” (tıpkı altın ETF’lerinin altın fiyatlarını etkilediği iddiasına benzer şekilde) savunuyor. Diğerleri ise büyük ihraççıların, zincir içi oylamayı (yönetişim token’ları içeren protokollerde) veya vadeli işlem piyasalarında fiyat keşfini etkileyebilmek için BTC biriktirdiğini düşünüyor. Yine de BlackRock’ın spot BTC fiyatlarını manipüle ettiğine dair bir kanıt yok. ETF’si yalnızca yatırımcı talebini yansıtıyor; yatırımcılar geri alım yaptığında BlackRock satıyor; yatırımcılar satın aldığında BlackRock satın alıyor.
Son zincir içi hareketler (Coinbase’e BTC/ETH transferleri) gizli bir fiyat işlemine değil. Yasaya göre, ABD ETF’leri, tedavüldeki hisse senetlerine eşit miktarda dayanak varlık bulundurmalıdır. Yatırımcılar geri ödeme yaparsa, ihraç eden kuruluş buna göre coin’leri teslim etmeli veya satmalıdır.
100-300 milyon dolar gibi büyük hareketler zincir üzerinde büyük görünse de, toplam BTC piyasa değeri (~1 trilyon dolar+) ile karşılaştırıldığında çok küçüktür. Bu tür akışların fiyatı tek başına “kontrol etmesi” pek olası görülmüyor.
Larry Fink Yıllarda Kripto Para Aleyhine Konuştu
Larry Fink, yatırımcılara gönderdiği yıllık mektupta, ABD’nin artan borç ve açıkları yönetememesi durumunda doların rezerv para birimi statüsünün zarar görebileceğini ve bu durumda Bitcoin gibi dijital varlıkların alternatif rezerv para birimi haline gelebileceğini söyledi.
Yani, Fink’in bu uyarısı, Bitcoin’in gelecekte devlet para birimlerine karşı bir “sigorta” ya da yedek rezerv rolü oynayabileceğini ima ediyor. Öte yandan, Fink’in geçmişte kriptoya mesafeli yaklaşımı, bu yorumla bir dönüş ya da stratejik geçiş olarak yorumlanıyor.
Larry Fink ve BlackRock, geçmişte kripto ve Bitcoin konusunda temkinli açıklamalar yapmıştı; riskler, volatilite, düzenleyici belirsizlik gibi konular sıkça öne çıkmıştı. Ancak bu uyarı haberi gibi ifadeler, Fink’in kriptoyu tamamen reddettiği anlamına gelmiyor; daha çok jeopolitik risk, makro mali yapı, finansal sistem stabilitesi ekseninde değerlendirmesini gösteriyor. Yani “kritik vizyon” ve “uyarma” rolü.
BlackRock, kripto ETF’leri aracılığıyla Bitcoin’e ciddi şekilde girdi. Yani kurum olarak kripto varlıklara yatırım yapıyor ve bu yolla kripto piyasalarına pozisyon alıyor. Bu, “kriptoya düşmanlık”tan ziyade “kriptoyu geleneksel finansla entegre etme stratejisi” olarak okunabilir.



Kaynak : 