3G, yeni haberleşme prosedürleri, standartları ve cihazları için kullanılan genel bir tanım. İngilizce “3th Generation” yani 3.nesil ifadesinin kısaltılması olan 3G ile bugünkünden daha hızlı ve kaliteli mobil haberleşme mümkün hale geliyor. Hız, görüntüyü de mümkün kıldığı için 3G telefonlara PC ve PDA özelliklerini de içeren bir mobil haberleşme aracı denilebilir.
3G haberleşmesinde, her bir arama küçük veri paketlerine bölünür. Bu paketlerin herbiri, hangi aramaya ait olduğu işaretini taşır. Böylece 3G networklerinin resim, video gibi daha büyük dosyaları ve daha hızlı bir şekilde aktarması mümkün hale gelir.
3G cihazlarının hız ve kapasite olarak yetenekleri mevcut 2G ve 2.5G cihazlardan daha yüksektir. ITU (International Telecommunications Union) 3G cihazları 144 Kbps ve üstünde hızlarda veri alan ve veren cihazlar olarak tanımlıyor. Bugünkü teknoloji ile 384 Kbps’e kadar aktarma yapan cihazlar bulunuyor.
Bu hızlarla telefon çağrılar dışında, faks, e-mail ve büyük dosya aktarımları mümkün hale geliyor. İnternet hızının yüksek olması nedeniye, web taramak, yazılım, müzik ya da görüntü dosyaları indirilebiliyor. Ayrıca video konferans da yapılabiliyor.
3G ilk olarak Japonya’da 2005 yılında başladı. Fransa, Almanya ve Avusturya’da da 3G operatörleri bulunuyor. Şu anda 3g networklerinin çoğu uluslararası roaming verebiliyor.
Avrupa, Asya ve Kuzay Amerika’da WCDMA 3G mobil telefon sistemleri kullanılıyor. Bu teknolojide, ham data, darbant dijital radyo sinyallerine dönüştürülüyor ve sonra her pakete, hangi görüşmeye ait olduğunu belirleyen bir işaret eklenerek gönderiliyor.
CDMA ya da daha yeni teknoloji olan CDMA2000 1xEV-DO ise, sürekli bir paket akımı anlamına geliyor. Bu karasal hatlardaki aktarıma benziyor.
EDGE (Enhanced Data Rates for GSM Evolution) ise, mevcut GSM networklerinin 3G servislerini verebilmesine olanak sağlayan bir teknolojidir ve GSM’den verinin 384 Kpbs’ye aktarım hızlarıyla geçebilmesini sağlar.
Cep Telefonu Endüstrisinde Gelişim
Kısaca cep telefonu endüstirisinin gelişimine göz atalım;
- 1G – 1.ci nesil – AMPS, CDPD, DataTac, Mobitex gibi standartların söz konusu olduğu ilk nesil aslında askeri haberleşme için üretilmiş standartların, sivil hayata uygulanması ile geliştirilmişti. Trafik sadece sesden oluşmakta ve analog karakterliydi.
- 2G – İkinci Nesil – Cep telefonunun yaygınlaşmaya başladığı dönemi temsil ediyor. Dijital standartlar söz konusu. Avrupa’lıların (Ericsson ve Nokia) öne geçtiği dönem olduğu için standartların da Avrupa hakimiyetine geçtiği dönem. Bu dönemin standartları arasında GSM en büyük yeri alıyor. Bunun dışında da CDMA2000, CSD, D-AMPS, EDGE, GPRS, HSCSD, IS-95, PDC, PHS, WiDEN sayılabilir.
- 3G – 3.nesil – Artan multimedya ve internet ihtiyaçlarına ve abone sayısına cevap vermek için, daha yüksek hızlı veri transferine ihtiyaç duyuldu. Aslında 2G sistemlerinin basit gelişimi ile 3G standartları elde edildi. Bu nesil standartları W-CDMA, UMTS (3GSM), FOMA, 1xEV-DO/IS-856, TD-SCDMA, olarak sayılabilir.
Ayrıca, 3.5G olarak tanımlanan HSDPA ve 3.75G olarak tanımlanan HSUPA sayılabilir.
- 4G – 4.Nesil 4G altyapısı ve standartları 2G ve 3G’nin geliştirilmesi ile elde ediliyor. Bunlar WiMax, WiBro gibi mevcut standartların da gelişmesi ile oluşturuluyor. Standart olarak HSOPA telafuz ediliyor.



Kaynak : 