Biden geçen hafta giderayak yeni bir “teknoloji ihracatı” yasak dizisi getirdi. 3 kademeli bu kısıtlamalara yakından bakıldığında, Müttefik ülkeler yapay zeka çiplerinin ihracatına getirilen kısıtlamalardan etkilenmezken, Türkiye yasağa dahil edildi.
18 müttefik ve ortak ülke yeni ABD düzenlemesinden muaf tutulacak. Bu ülkeler arasında; Avustralya, Belçika, Birleşik Krallık, Kanada, Danimarka, Finlandiya, Fransa, Almanya, İrlanda, İtalya, Japonya, Hollanda, Yeni Zelanda, Norveç, Güney Kore, İspanya, İsveç ve Tayvan yer alıyor.
Bu 18 ülke, lisanslama gereksinimi olmadan gelişmiş grafik işleme birimleri (GPU) tedarik edebilecek. Ayrıca, yüksek güvenlik standartlarına sahip kuruluşlar “Evrensel Olarak Doğrulanmış Son Kullanıcı” statüsünü alarak ek olanaklardan faydalanabilecek.
Beyaz Saray’dan yapılan açıklamada, yapay zekanın hem ekonomik güç hem de ulusal güvenlik açısından stratejik öneme sahip olduğu ve güvenlik endişesi yaratan ülkelere çip ihracatının sınırlandırılacağı belirtildi. Bu bağlamda, ‘Yapay Zeka Yayılımına İlişkin Geçici Kesin Kural’ başlıklı bir düzenleme yürürlüğe girdi.
Müttefik ülkeler arasında yer almayan ülkeler ve doğrulanmamış kullanıcılar, ülke başına yalnızca 50.000 gelişmiş GPU’ya eşdeğer satın alımlar yapabilecek. Yeni düzenleme, yayımlanma tarihinden 120 gün sonra yürürlüğe girecek.
Bir yandan da, ABD Başkanı Joe Biden, 2019 yılında Türkiye’ye yönelik uygulanan yaptırımları içeren başkanlık kararnamesini revize ederek, Türkiye’ye dair tüm ifadeleri metinden çıkardı. Bu adım, Ankara’nın uzun süredir talep ettiği ve hukuki açıdan önemli bir kazanım olarak değerlendiriliyor.
Bu gelişmeler, ABD’nin Türkiye ile ilişkilerinde karmaşık bir tabloya işaret ediyor. Bir yandan yeni ihracat kısıtlamaları getirilirken, diğer yandan önceki yaptırımlar kaldırılmış oldu.



Kaynak : 