web analytics
Cumartesi, Haziran 27, 2026
No Result
View All Result
  • Giriş
Türk İnternet
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu
No Result
View All Result
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu
No Result
View All Result
Türk İnternet
No Result
View All Result

IBM’lilerin Sendikacılık Geleneği Zaten Vardı – 1

IBM’de bir sendika geleneği mevcut; IBM’liler zaten 1971’lerden bu yana sendikalı. O yıllarda, toplu sözleşme görüşmeleri de yapmışlar ve “önemli kazanımlar oldu” şeklinde ifade ediyorlar. 80’lerde, sendikal faaliyetlerin kesintiye uğradığı dönem sonrasında, IBM’in sendikacılığı da, sadece çalışanların sesini duyurmak şekline dönüşmüş.

Fusun S.Nebil-Fusun S.Nebil
2 Eylül 2008
-Genel
0
Facebook'ta PaylaşTwitter'da PaylaşLinkedin'de Paylaş

Haziran ayında, IBM’in sendikalaştığını duyduğumuzda epeyce şaşırmıştık. İlk olarak turk-internet.com’un verdiği bu haberi[1], sektör de ilgiyle karşıladı. Öyle ya, sendikalaşmak ya da “örgütlenmek” fiillerini “1970’lerde kalmış bir motivasyon” sanıyorduk ve genellikle “emek işçileri” yani “mavi yakalılar” sendikalaşır diye biliyorduk ama baktık ki “beyin işçileri” yani “beyaz yakalılar” da sendikalaşabiliyormuş ve belki daha ilginci sendikalaşma-örgütlenme ihtiyacı duyabiliyormuş [2].

“Sendikalaşma” kelimesi aslında bu olayda, tam da doğruyu ifade etmiyor. Çünkü IBM’de bir sendika geleneği mevcut; IBM’liler zaten 1970’lerden bu yana sendikalı. O yıllarda, toplu sözleşme görüşmeleri de yapmışlar ve “önemli kazanımlar oldu” şeklinde ifade ediyorlar. 80’lerde, sendikal faaliyetlerin kesintiye uğradığı dönem sonrasında, IBM’in sendikacılığı da, sadece çalışanların sesini duyurmak şekline dönüşmüş. Toplu sözleşme hakkı kalmamış ama 80 öncesinden kalma sendika çalışmaları alışkanlığı sürdürülmüş. Mesela bölümleri ya da yöneticileri ile ilgili problem yaşayanların sorunları ile ilgilenilmiş ve hatta mahkemelere taşınmış vs.

Yani IBM, bilişim teknolojileri alanındaki öncülüğünü, sadece teknik olarak değil, yanısıra personel hareketlerinde de taşıyormuş.

IBM’in İtirazı Mahkeme’de Görüşüldü ve Bilirkişi Sürecinde, 2.celse Yakında

Konumuza dönelim; IBM’in 5 yıldır maaş zammı alamıyor ve bunu örgütlülük platformuna taşıyor oluşu, sektörde hayli yankı buldu. Bazı okuyucularımız, ki bunlar özellikle kamuda çalışanlar, eski örgütlülük günlerinden kalma-belki bugünlerde yükselen alışkanlıkla IBM’deki sendikalaşma hareketinin gidişatını-sonucunu merak ediyor ve ısrarla soruyorlar, diğer bazı okuyucularımız ise gönderdikleri maillerde, sektörün başka bir firmasında çalıştıklarını, ama bir takım sorunlar yaşadıkları için, IBM’in sendikalaşma hareketinin durumuyla ilgilendiklerini belirtiyorlar ve gidişatı soruyorlar.

Biz de gelen soruları, IBM yönetimine ilettik. Ancak temmuz sonunda itibaren başvurduğumuzda, IBM sadece susuyor ve “süreç tamamlanınca açıklama yapacağız” şeklinde cevap veriyor. Yani detay ya da ipuçu vermekten ısrarla kaçınıyorlar.

Bunun üzerine durumu, Tez-Koop-İş sendikasına sorduk; aldığımız cevap, IBM’in “sendika, iş kolunda yetkili değil ve çalışanların % 50’sinden fazlası üye değil” şeklindeki 2 itirazını yapmasıyla ilgili davanın ilk celsesi gerçekleştirildi, bilirkişi kurumuna müracaat edildi. 2.celse hemen önümüzdeki günler içinde yapılacak” şeklinde.

IBM Türkiye Second Life Üzerinde Toplanıyor

Biz bu arada, Peki acaba IBM, içeride “elemanları ile arasını düzelterek” ya da “zor kullanarak” bir şeyleri değiştirmeye çalışıyor mu diye merak ettik; Ama öğrendiğimize göre IBM hiçbir şey yapmıyor.

Aslında, uzun süren bir huzursuzluk dönemi ve nisanda sendikaya üyeliklerin yapılması sonrası, haziran başında, şirket içinde “zam yapacağız” şeklinde bir duyuru yapıldığını biliyoruz. Bu çalışmalar bir süre devam etmiş ya da yöneticiler böyle söylemişler ama henüz bir sonuç yok.

IBM yönetimi belki de mahkemenin sonucunu bekliyor.

Tabi bu da haklı olarak, ilave huzursuzluklara ve kızgınlıklara yol açıyor. Üstelik “kan içerim, kızılcık şurubu içtim derim” şeklindeki IBM kültürüne rağmen. dönem dönem toplu mailleşmelere yolaçan, bir takım gelişmelerin yaşandığı biliniyor. Mailler demişken, ilginç bir durum ; IBM Türkiye çalışanlarının da, IBM İtalya çalışanları gibi Second Life’ı kullanarak, sanal toplantılarda durumu analiz ediyor, strateji geliştiriyor ve bu maillere karar veriyor oluşları.

Maillerde ne var derseniz, küfür-kafir yok. Sadece bazı çalışanlar, durumlarını hala yöneticilerine “iyi niyetle” aktarmaya, anlayışlarını kazanmaya çalışıyorlar; “Gelir düzeyimiz çok fazla düştü. Çocuğumuzun okul taksidini ödeyemiyoruz.” filan türü mailler bunlar.

Zaten bu yüzden, Türkiye üst yönetim düzleminde de tartışmaların olduğu gözlemleniyor. Bunlar bazen dışarı da yansıyor. Üst düzeyde görevine, bu nedenle son verildiği ya da görev yeri değiştirildiği iddia edilen ya da daha değiştirileceği konuşulanlar var.

Bu makalenin devamını IBM’de Zam Yapılmama Nedeni; 2001 Sonrasında Maaşları Piyasa Düzeyine Getirmek Olarak Veriliyor – 2 başlığı altında okuyabilirsiniz.

[1] IBM Çalışanları 5 Yıldır Zam Alamadıklarını Belirterek Sendikalaştı
[2] Sendikalaşanların Sayısı Artarken, IBM Yönetimi Yorum Yapmaktan Kaçınıyor

Etiketler: Yazar

Türk İnternet'ten buna benzer yazılar için bildirim almak ister misiniz?

ABONELİKTEN ÇIK
Fusun S.Nebil

Fusun S.Nebil

Detaylı bilgi için aşağıdaki dünya işaretini tıklayınız.

Lütfen yorum yapmak için giriş yapın.

GÜNLÜK BÜLTEN ABONELİĞİ

Aboneliğinizi onaylamak için gelen veya istenmeyen posta kutunuzu kontrol edin.

HAFTANIN ÖNE ÇIKANLARI

  • St. Petersburg Forumu, Rusya’nın Yeni Teknoloji Stratejisinin Sinyallerini Veriyor: Nadir Toprak Elementleri, Yapay Zeka, Yarı İletkenler ve Teknolojik Egemenlik
  • Türkiye Yapay Zeka Stratejisinde Yeni Dönem: Dijital Egemenlik Merkeze Yerleşti, Peki Bu Yeterli mi?
  • Teknoloji Girişimlerini İlgilendiren Yeni Düzenlemeler Yürürlükte
  • Washington Yapay Zekada Yavaşlatma Yerine Hızlanmayı Seçti: Yeni ABD Yapay Zeka Doktrini ve Riskleri
  • Dijital Dönüşüm ve Gazeteciliğin Küresel Krizi

HAFTANIN KELİMESİ

3GPP

3. Nesil Ortaklık Projesi (3GPP), dünya çapında çeşitli mobil (hücresel) ve telekomünikasyon standartlarını geliştiren ve sürdüren bir grup standart kuruluşudur.

3G ile birlikte kurulmuş ve telekom endüstrisinin Birleşmiş Milletleri diye tanımlanabilir. Sonraki nesiller için de standartları belirlemiştir.

Detayı için Wiki-Turk'e bakınız

İNTERNET HIZI

Türkiye'nin İnternet Hızlarını Dünya ile KarşılaştırmakKaynak : https://www.speedtest.net/global-index#mobile
Facebook Twitter LinkedIn

Bildirimler

Turk-internet.com masaüstü bildirimlerini almak için lütfen buraya tıklayın

Son Yorumlar

  • ICANN, Yeterince Temsil Edilmeyen Toplulukları Yeni gTLD Başvuru Destek Programı İle Güçlendiriyor için Tolga Kaprol
  • BTK, Yabancı e-SIM Firmalarını Engelledi için Bulent SEN
  • Sahibinden.com Domain’inin Güncellenmesi Unutulmuş için Tolga Kaprol
  • İngiliz Düzenleyici Ofcom, Bulut Servislerini ve Akıllı Cihaz Pazarını Soruşturuyor için Tolga Kaprol
  • Seçim Yaklaşırken, Kişisel Veriler Kötüye Nasıl Kullanılır? için [email protected]

Türk İnternet'ten ilginize çekecek yazılar için bildirim almak ister misiniz?

Abone Ol

© Copyrights 2000-2025 - Bu sitede yayınlanan haber/söyleşi/makale ve bilgilerin tüm hakkı turk-internet.com'a aittir.

Tekrar Hoşgeldiniz!

Aşağıdan hesabınıza giriş yapınız

Şifremi unuttum?

Şifrenizi geri alın

Lütfen şifrenizi resetlemek için kullanıcı adı veya email adresinizi girin.

Giriş yap
No Result
View All Result
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu

© Copyrights 2000-2025 - Bu sitede yayınlanan haber/söyleşi/makale ve bilgilerin tüm hakkı turk-internet.com'a aittir.