Bu söyleşi Türk Geniş Bant İnternet Pazarında 2010 dosyası kapsamında yayınlanmaktadır.
Bu söyleşinin ilk bölümünü Murat Erkan : İpek Yolu Fiber Yoluna Dönüşecek – 1 ve ikinci bölümünü Murat Erkan : 2009’a Rağmen 250 Milyon Yatırım Yaptık, İnsan Kaynağımızı % 35 Arttırdık – 2 başlıkları altında okuyabilirsiniz.
turk-internet.com : Ülkemizdeki regülasyonları nasıl buluyorsunuz ve regülatör kurumlar ile ilişkileriniz nasıl?
Murat Erkan : Şimdi şunu söylemek lazım tabi ki telekomünikasyon sektöründeyiz ve bunu da düzenleyen bir kurum var. Dolayısıyla o kurumla ilişkilerinizin çok iyi olması lazım. Bizim de ilişkilerimiz gayet açık ve şeffaf. Yatırımlarımızı çok iyi takip ediyorlar, bizim olan süreçlerde çok iyi destek oluyorlar.
Burada vurgulamamız gereken önemli nokta BTK (Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu) 2009 yılını müthiş geçirdi. Neden müthiş geçirdi derseniz inanılmaz kanunlar, sabit telefon hizmetleri, elektronik haberleşme kanunu, numara taşıma, numara tahsisi ve bunun yanında sayabileceğimiz bir sürü yönetmelik ve kanunu arka arkaya çıkarttılar. Böyle bir düzende inanılmaz çok yol aldılar. Öncelikle bunun için çok teşekkür ediyoruz.
Şimdi 2010 yılında bizim beklentimiz bu çıkmış hükümler, yönetmelikler ve kanunların uygulanması.
Uygulama tarafına baktığımız zaman, karşılaştırma olarak baktığımızda şu durum çok net; Türkiye’de telekomünikasyon sektöründe 3 tane pazar var. Bu pazarların ileride yakınsama içinde olması da yine çok net bekleniyor. Bu üç pazardan bir tanesi mobil pazar telekomünikasyon alanı, birisi sabit telefon pazarı, birisi de geniş bant pazarı.
Şimdi bu üç pazara baktığımız zaman mobil pazarda inanılmaz bir rekabet var. Üç firma fiyatları ve kampanyalarıyla ki hatta ciddi oranda da bir süre sonra herkesin şikayet ettiği seviyede fiyat kırıcı olan kampanyalarla, geliyorlar. Bu pazar, üç oyuncunun da çok aktif olduğu bir pazar.
Sabit telefon hizmetlerine geliyorsunuz orda da yüzde 92-93 belirli bir grubun elinde çok dominant bir pazar, neredeyse monopol.
Geniş bant pazarına baktığınızda ise yerleşik operatörün yüzde 95’lere varan bir pazar payı söz konusu. Hatta yüzde 99 aslında çünkü yerleşik operatöre baktığınız zaman geniş bant tarafında herkes ondan hizmet alıp tekrar götürüyor.
Geniş-bandın arta kalan yüzde 1’inin birazı kablo pazarı birazı da fiber pazarı. Geri kalan bütün hizmet aslında bir tekel tarafından yerel operatör tarafından sağlanıyor.
Biz bunun çok iyi dengelenmesi düzenlenmesi gerektiğini düşünüyoruz. Örnek vermek gerekirse numara taşınabilirliğinde, sabit numara taşınabilirliği ve numara tahsisi mayıs 2009 ayında gerçekleşti. Kanunu çıktı, her şeyi hazırdı ve daha sonra 9 Eylül 2009’da bunun uygulanması ve yönetmenliği BTK tarafından da yayınlandı. Fakat henüz numara taşıma ve tahsis konusunda işleyen bir süreç yok.
Fakat mobili hatırlarsak mobilde herkesin söylediği gibi yaklaşık 13 milyon numara taşındı. Mobilde numara taşıma 9 Kasım’da başladı ve hepimiz biliyoruz ki 10 Kasım günü yüz binlerce abone numarasını taşıdı. Orada sürecin başlangıcının hemen ertesi günü işleyen bir mekanizma vardı.
Şimdi bakıyoruz sabitte yönetmelik 9 Eylül’de çıktı, 10 Eylül’de 150-160 numara taşındı. Ama bunlar fonksiyonel olmadı. Bugün geldiğimiz noktada hala işlemeyen bir süreç var. Bu süreçte de biz ve bizim gibi dört beş operatör her yönü ile buna hazır. Teknolojimizle çok yeni teknolojilere yatırım yaptık. Bunu uygulamak için de dört gözle bekliyoruz ve bunun uygulanması içinde açık söylemek gerekirsek regülasyon tarafından destek bekliyoruz.
Bu söyleşinin devamını Murat Erkan : Numara Taşınabilirliği Taleplerini Reddetmek Zorunda Kalıyoruz – 4 başlığı altında okuyabilirsiniz.



Kaynak : 