Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun (BTK) bugün açıkladığı bir karar, cep telefonu operatörlerinin bundan sonra kendi networklerine kilitli cihaz satışını engeliyor. Mevcut kilitli cihazlar ise 3 ay içinde uzaktan erişim yoluyla ya da abonelerin kendi talepleri üzerine çözülecek.
Cep telefonu operatörleri çeşitli kampanyalarla en popüler cep telefonu cihazlarını da satıyorlar. Ancak 12 ay ya da 24 ay vade ile satılan cihazlar operatörün networkü dışında çalışamayacak şekilde kodlanıyor. Kilit denen bu sistemi gayri resmi yollardan kıran kişi ve kuruluşlar bulunuyordu ama şimdi BTK kararı ile “kilitleme” operasyonu yasaklanıyor. BTK’nın açıkladığı karar şu şekilde;
- İşletmeciler tarafından verilen ve mobil şebekeler üzerinden sunulan telekomünikasyon hizmetlerinde kullanılan cihazlara kilit mahiyetinde yazılım veya donanım konulmaması,
- Mevcut kilitli cihazlara uzaktan erişimin mümkün olması halinde bu cihazlara uzaktan erişim sağlanarak üzerlerinde bulunan cihaz kilidi mahiyetindeki yazılımların üç ay içinde kaldırılması,
- Mevcut durumda kilit içeren cihazlara ilişkin olarak uzaktan erişim imkânının mümkün olmaması halinde, mobil işletmecilerin internet siteleri üzerinden söz konusu cihazların kilit kodlarının kaldırılabilme imkânının sağlanması ile kilitlerin açılmasına yönelik her türlü kolaylığın işletmeciler tarafından abonelere gösterilmesi
KARAR :Tüketici Hakları Dairesi Başkanlığının hazırladığı takrir ve ekleri incelenmiştir.
Mobil hizmetlerin sunulabilmesi için abonelere sağlanan mobil cihazlara, işletmeciler veya tedarikçi firmalar tarafından bu cihazların sadece temin eden işletmecinin SIM kartları ile çalışmasına izin veren, rakip işletmecilerin SIM kartları takıldığında ise bu cihazlardan hizmet alınamamasına yol açan şifre veya kilitler konulduğu düşünüldüğünde; 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nun 4, 6, 12’inci maddeleri uyarınca;
hususlarına karar verilmiştir.



Kaynak : 