web analytics
Pazar, Haziran 28, 2026
No Result
View All Result
  • Giriş
Türk İnternet
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu
No Result
View All Result
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu
No Result
View All Result
Türk İnternet
No Result
View All Result
Ana Sayfa BİLİŞİM BT Merkez ve Yöneticileri

IBM’liler 5 Yıl Boyunca IBM Kültürü Nedeniyle Susmuş – 3

IBM çalışanları son 5 yılda yaşananlar konusunda, bir de farklı yorum yapıyorlar. “Eski yöneticilerimiz toplu sözleşme hakkı olmasa bile, bizi dinliyor ve dikkate alıyorlardı. Son zamanlardaki yöneticiler, “nasılsa bir şey yapamazlar, gelirler, konuşurlar, giderler.” Zihniyetinde” deniliyor ve kendilerinin artık dinlenmediğinden şikayet ediyorlar.

Fusun S.Nebil-Fusun S.Nebil
8 Eylül 2008
-BT Merkez ve Yöneticileri
0
Facebook'ta PaylaşTwitter'da PaylaşLinkedin'de Paylaş

Bu makalenin ilk bölümünü IBM’lilerin Sendikacılık Geleneği Zaten Vardı ve ikinci bölümünü IBM’de Zam Yapılmama Nedeni; 2001 Sonrasında Maaşları Piyasa Düzeyine Getirmek Olarak Veriliyor – 2 başlıkları altında okuyabilirsiniz.

Taşeronlaşmaya Karşı Mücadelede Yargıtay Kararı

Evet önceki bölümlerde belirttik. Önceki yıllarda dışarıya çok yansımadı ama IBM’de bir de taşeron sorunu var ve bu konuda büyük bir çekişme yaşandığı görülüyor. Sendika 1980 sonrasında, “Toplu Sözleşme hakkı” olmamasına karşın, taşeronlaşma konusunda çalışarak ve kendi ifadelerine göre “bu konudaki hataları ayıklamada önemli kazanımlar sağlayarak” yararlı olmuş..

1970-80 aralığında, bütün dünyada, özellikle belediye hizmetleri, havayolları, Telekom şirketleri gibi devlet şirketlerinde, hayatı felce uğratan büyük grevler yaşandı. 1800’lerin sonunda başlayan sanayi devriminin ayrılmaz bir parçası olan “örgütlenme” yani sendikal hareketlerin, 70’lerle birlikte ulaştığı bu büyük güce karşı, şirketler 1980 sonrası “Küçük Güzeldir” kavramı ile birlikte, “kar merkezleri” olarak da adlandırılan taşeronlaşmaya doğru gittiler. Böylece sendikalaşmaya gidebilecek “çalışan” gücünün toplu olarak greve gitmesinin önüne geçildi.

Bu olayla birlikte öğreniyoruz ki, tekstilden, inşaata pek çok alanda, çalışanları üzen taşeronlaşma konusunda, Türkiye’de mahkemeye ilk giden IBM çalışanları olmuş : “Sendikanın da desteğiyle büyük kazanımlar elde edildi.” yorumu ile belirttikleri bu konuda bir örnekleme yapalım; IBM’in bir alt yüklenicisindeki işine son verdiği bir çalışan itiraz edip “beni bu şekilde gönderemezsin” diyor ve mahkemeye gidiyor. Yargıtay’dan bu çalışan lehine karar çıkıyor ve alt yüklenicinin yanı sıra, IBM’in de bu çalışan konusunda sorumlu olduğu kararı veriliyor.

IBM’de taşeronlarda çalışanlar dışında, sözleşmeli alınan elemanların da sorun yaşadıkları anlatılıyor. Geçmişte bu kişilere “Siz sözleşmelisiniz” denilerek, kanunen hakları olmasına rağmen, kadrolulara verilen hakların verilmediği belirtiliyor.

Ancak IBM sözleşmeli eleman çalıştırma stratejisini uzun süre sürdüremiyor. Bir süre sonra bu işin de sonu geliyor. Çünkü kanunen 2 yılı dolduran kişileri, ya kadrolu olarak işe almak ya da tamamen işten çıkarmak gerekiyor. Şirket bunun üzerine taşeron sistemine dönüyor. 2001 ekonomik krizinden sonra IBM’in Adecco isimli taşeron firmaya ağırlık verdiği görülüyor. Emekli olan ya da ayrılanların yerine alınan yeni elemanlar, IBM Türkiye’ye değil, Adecco’ya alınıyor. Öyle ki, bir ara taşeronlaşma % 30’lara varıyor. Adecco eleman sayısı 130’lara fırlıyor.

Sendika yöneticileri “Bu durum AB uyum yasaları çerçevesinde çıkan 3854 sayılı iş kanununa göre yasal olarak engellenmesine rağmen, hükümet tarafından yönetmeliklerin zamanında çıkarılmamış oluşu ve netleşmeyen kritik tanımlamalar ve uygulamalar nedeniyle IBM bu açıktan yararlanmaya devam etti” diyorlar. Cuma günü yayınladığımız röportajda Global Union temsilcisi, bu yaklaşımı Türkiye’deki çalışanların durumu olarak AB üyeliği konusunda dile getireceklerini belirtiyor. [1]

Konumuza dönersek, IBM Adecco çalışanları bu sorunu önce Çalışma Bakanlığı Müfettişlerine sonra da mahkemeye taşımışlar. Yargıtay’dan çalışanlar lehine karar çıkınca da, Adecco dönemi yavaşça kapanmış. Şimdilerde bu şirkette 5-10 kişinin kaldığı belirtiliyor.

Aynı dönemde, Çalışma Bakanlığına yapılan şikayet sebebiyle, IBM’e Çalışma Bakanlığı Müfettişlerinin geldiği ve sonuçta, “bir şirketin asıl (core business) işinin taşeronla gerçekleştirilmesi durumu söz konusu olabilir, ama bu konuda hukuki yön de araştırılmalıdır” kararı veriliyor. O sıralarda ülkemizde başka hiç bir firmada, IBM kadar büyük kapsamlı taşeron kullanılmadığı belirtiliyor.

Yargıtaydan IBM-Adecco kararı çıkarıldıktan sonra, bu karar ülkemizdeki diğer sektörlerdeki firmalar için de kullanıldığından dolayı, tüm çalışanların lehine bir kazanım haline dönüştüğü belirtiliyor. Bu karardan sonra, Çalışma Bakanlığı müfettişleri başka başka şirketlere yaptıkları denetimlerde, ellerinde IBM – ADECCO Yargıtay kararı ile gider olmuşlar.

Eski Yöneticiler Dinler ve Dikkate Alırlardı

IBM çalışanları son 5 yılda yaşananlar konusunda, bir de farklı yorum yapıyorlar. “Eski yöneticilerimiz toplu sözleşme hakkı olmasa bile, bizi dinliyor ve dikkate alıyorlardı. Son zamanlardaki yöneticiler, “nasılsa bir şey yapamazlar, gelirler, konuşurlar, giderler.” Zihniyetinde” deniliyor ve kendilerinin artık dinlenmediğinden şikayet ediyorlar.

Eskiden “Motivasyona önem veren, piyasanın bir adım önünde olalım, kaliteli elemanlarla çalışalım gibi hedefleri olan” yöneticilerden bahsedilirken şimdi, “Piyasa neyse onu verelim, fazla vermeyelim, çalıştırabildiğimiz kadar ucuza çalıştıralım.” diyen yöneticiler olduğu belirtiliyor.

Bu arada bütün bu konuşulanlar arasında, ilginç bir not var. 5 yıl gibi uzun br süre boyunca, çalışanların zam almadan çalışmaya ses çıkarmamalarının en önemli sebeplerinden birinin “IBM kültürü” olduğu belirtiliyor.

IBM kültürü “IBM’li kendi şirketini çok sever, şirketini zor duruma düşürmekten çekinir, şirketi hakkında kötü laf etmez, bağıra çağıra sokakta gezmez, vs.. vs..” şeklinde tarif ediliyor ve “ama bunu kullandılar. Artık bıçak kemiğe dayandı” deniliyor.

Hala “IBM’in adı gerekli, gereksiz bir yerlerde çıkmasın. Nasılsa bir şey vereceklerdir[1]” diye konuşanlar olduğu da belirtiliyor ve 7-8 ay öncesine kadar durum böylesine geliyor. Sonra çalışanlar artık “biçak kemiğe dayandı” diyorlar ve toplanıp, “toplu görüşme yapma hakkı olan bir sendikaya geçelim” kararı veriyorlar. “Yapacaksak hepimiz aynı anda yapalım” diye düşünüyor ve “2-3 gün içinde 200’ün üstünde kişi olarak üye olduk. Şimdilerde sayımız 250’lere yaklaştı” diyorlar.

Bu rakamın, IBM içinde, sendikaya üye olma hakkı olan kişilerin hemen hemen % 90’ına yakın olduğunu da not edelim.

Yazının son bölümünü Zam Onayına Rağmen IBM’de Sular Durulmadı – 3 başlığı altında okuyabilirsiniz.

IBM’in örgütlü çalışması konusundaki gelişmeleri burayı tıklayarak toplu olarak okuyabilirsiniz.

[1] Gerhard Rohde ; IBM Ateşle Oynuyor

Etiketler: Telekom

Türk İnternet'ten buna benzer yazılar için bildirim almak ister misiniz?

ABONELİKTEN ÇIK
Fusun S.Nebil

Fusun S.Nebil

Detaylı bilgi için aşağıdaki dünya işaretini tıklayınız.

Lütfen yorum yapmak için giriş yapın.

GÜNLÜK BÜLTEN ABONELİĞİ

Aboneliğinizi onaylamak için gelen veya istenmeyen posta kutunuzu kontrol edin.

HAFTANIN ÖNE ÇIKANLARI

  • St. Petersburg Forumu, Rusya’nın Yeni Teknoloji Stratejisinin Sinyallerini Veriyor: Nadir Toprak Elementleri, Yapay Zeka, Yarı İletkenler ve Teknolojik Egemenlik
  • Türkiye Yapay Zeka Stratejisinde Yeni Dönem: Dijital Egemenlik Merkeze Yerleşti, Peki Bu Yeterli mi?
  • Teknoloji Girişimlerini İlgilendiren Yeni Düzenlemeler Yürürlükte
  • Washington Yapay Zekada Yavaşlatma Yerine Hızlanmayı Seçti: Yeni ABD Yapay Zeka Doktrini ve Riskleri
  • Dijital Dönüşüm ve Gazeteciliğin Küresel Krizi

HAFTANIN KELİMESİ

3GPP

3. Nesil Ortaklık Projesi (3GPP), dünya çapında çeşitli mobil (hücresel) ve telekomünikasyon standartlarını geliştiren ve sürdüren bir grup standart kuruluşudur.

3G ile birlikte kurulmuş ve telekom endüstrisinin Birleşmiş Milletleri diye tanımlanabilir. Sonraki nesiller için de standartları belirlemiştir.

Detayı için Wiki-Turk'e bakınız

İNTERNET HIZI

Türkiye'nin İnternet Hızlarını Dünya ile KarşılaştırmakKaynak : https://www.speedtest.net/global-index#mobile
Facebook Twitter LinkedIn

Bildirimler

Turk-internet.com masaüstü bildirimlerini almak için lütfen buraya tıklayın

Son Yorumlar

  • ICANN, Yeterince Temsil Edilmeyen Toplulukları Yeni gTLD Başvuru Destek Programı İle Güçlendiriyor için Tolga Kaprol
  • BTK, Yabancı e-SIM Firmalarını Engelledi için Bulent SEN
  • Sahibinden.com Domain’inin Güncellenmesi Unutulmuş için Tolga Kaprol
  • İngiliz Düzenleyici Ofcom, Bulut Servislerini ve Akıllı Cihaz Pazarını Soruşturuyor için Tolga Kaprol
  • Seçim Yaklaşırken, Kişisel Veriler Kötüye Nasıl Kullanılır? için [email protected]

Türk İnternet'ten ilginize çekecek yazılar için bildirim almak ister misiniz?

Abone Ol

© Copyrights 2000-2025 - Bu sitede yayınlanan haber/söyleşi/makale ve bilgilerin tüm hakkı turk-internet.com'a aittir.

Tekrar Hoşgeldiniz!

Aşağıdan hesabınıza giriş yapınız

Şifremi unuttum?

Şifrenizi geri alın

Lütfen şifrenizi resetlemek için kullanıcı adı veya email adresinizi girin.

Giriş yap
No Result
View All Result
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu

© Copyrights 2000-2025 - Bu sitede yayınlanan haber/söyleşi/makale ve bilgilerin tüm hakkı turk-internet.com'a aittir.