web analytics
Cuma, Haziran 26, 2026
No Result
View All Result
  • Giriş
Türk İnternet
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu
No Result
View All Result
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu
No Result
View All Result
Türk İnternet
No Result
View All Result

ADSL Konusunda Sorun Nedir?

Geçtiğimiz günlerde ADSL hatların 1 ay içinde açılacağını bildiren haberimizin okunma hacmi beni şaşırttı. Üstüne bir de siz okuyucularımızdan gelen sorular olunca, bazı noktaları aydınlatmak ve sizlere ADSL konusunda sorunun ne olduğunu, neden hala ADSL kullanımının yaygınlaşamadığını anlatmak farz oldu.

Serdar Güçlü-Serdar Güçlü
13 Kasım 2003
-Genel
0
Facebook'ta PaylaşTwitter'da PaylaşLinkedin'de Paylaş

Son 2 yıldır tüm Dünya’da “Geniş bant” yani yüksek hızlı ve daimi bağlantılı internet (kablo internet ve DSL bağlantı) sayısı artıyor. Eylül ayında ITU’nun yaptığı açıklamaya göre Dünya’daki geniş bant kullanıcı sayısı 63 Milyon (Bkz : Dünya’daki Boradband Kullanıcı sayısı % 72 Arttı). Yine bugün sayfalarımızda göreceğiniz ve yeni açıklanan Leichtman araştırmasına göre ise ABD’de 3.çeyrekte Geniş bant kullanıcı sayısına 2 milyon yeni kullanıcısı eklenmiş (ABD’de toplam 23 Milyon kişi Bkz : ABD’deki Geniş Bant Kullanıcı Sayısı 23 Milyon). Peki 20 milyon sabit telefon hattı bulunan Türkiye’deki geniş bant kullanıcı sayısı kaç?

Rakamları utanarak söyleyeceğiz. Türkiye’ye baktığımızda Ekim 2003 itibarıyla, 30.000-40.000 civarı kablo internet ve 10.000 civarı DSL bağlantısı var. İnşallah en son 60.000 DSL bağlantısı da eklenecek ama sayı yine de 70-80.000 olacak. Yani Dünya’daki geniş bant kullanımının binde biri.

Peki bütün dünya çılgınlar gibi geniş banta yönelirken Türkiye’de neden geniş bant gelişemiyor. Bunu size biraz daha detaylı anlatalım istiyorum. Çünkü olaylar devlet-vatan-sakarya edebiyatı içinde kayboluveriyor. Bu yazımda size işin sadece DSL tarafını anlatacağım. Kablo tarafı da başka bir yazıya…

Önce ADSL neymiş onu bir hatırlatalım. ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) normal olarak üzerinden telefon konuşmaları, fax, 56 kbit/s hıza kadar İnternet ve ISDN bağlantıları yapılabilen aboneleri, yani evlerimizi, telefon santrallerine bağlayan teller üzerinden gidiş ve dönüş yönü hızları farklı olan ve tellerin uzunluğuna göre değişen yüksek hızlarda İnternet bağlantısı kurma yöntemidir.

ADSL yöntemi ile geniş bantlı, yani yüksek hızlı İnternet erişimi alabilmek için abone ile İnternet servis sağlayıcısının POP noktası arasında, (santralde anahtarlama cihazlarına girmemiş) fiziksel bir çift tel, abone ile servis sağlayıcı tarafında ise ADSL modemlerine ihtiyaç var. Hepsi bu kadar.

ADSL modemleri birçok üretici tarafından yapılıp birçok satıcı tarafından satılıyor. Bunları satın alıp kullanmak için herhangi bir izin gerekli değil. İnternete bağlantı verecek lisans (genel izin) sahibi İnternet servis sağlayıcıları da mevcut. Bu servis sağlayıcılarının, hemen hemen her telefon santrali civarında POP noktaları var. Bu POP noktaları ile en yakın telefon santralleri arasında telefon teli çiftleri de genel olarak bol sayıda mevcut.

İnternet servis sağlayıcıları ADSL modemlerini almaya ve satmaya çok hevesli. Çünkü interneti en çok geliştirecek – kullanımı patlatacak olan bağlantı türü bu. Türk Halkı da telefon telleri üzerinden ADSL yöntemi ile çok uygun fiyatlı verilebilen yüksek hız, geniş bantlı İnternet hizmetini istiyor (hem bize ulaşan maillerinizden hem de ADSL konusunda yazdığımız yazıların okunurluğundan bunu biz de görebiliyoruz). Öte yandan ülkemizde yirmi milyon abone ile en yakın telefon santrali arasında telefon telleri mevcut.

Yani un var şeker var / helva yapalım mevzuu..
Ama durum böyle iken neden halkımız bu geniş bant yüksek hızlı İnternet erişiminden faydalanamıyor?

Bu sorunun cevabı: çünkü Türk Telekom A.Ş. (TTAŞ) eğer bu hizmeti ben veremezsem başkasına da verdirtmem diyerek, makul bir kira karşılığı kendi santralinde, aboneden gelen telefon hattını, servis sağlayıcıdan gelen telefon hattına bağlamıyor. Bu yüzden Türk halkı TTAŞ’nin para bulup ihaleye çıkıp ADSL modemleri satın alıp diger lisanslı servis sağlayıcılara verdirtmediği hizmeti kendisi verene kadar beklemek zorunda. . 2 yıldır da zaten bekliyor. Olay bu kadar basit ve sadece bir MONOPOL ZİHNİYETİNE dayanıyor. Bunu anlamak için ne elektronik ne bilgisayar mühendisi ne de iktisat uzmanı olmaya gerek var.

Pekiyi bu durumdan kim ne kazanıyor sizce?

– Abone hizmet alamıyor,
– Servis sağlayıcı ticaret yapamıyor,
– TTAŞ hat kirası alamıyor.

Bu sorunun cevabını bulan kişi herkese büyük bir hizmet yapmış olacaktır.

Not 1 : Bu arada aylardır temcit pilavı gibi, iptal edilip yeniden düzenlenen ADSL ihalelerini ve bu ihalelerdeki alımların ne şekilde yapıldığına dair hikayeleri de tekrarlamadım ama merak eden olursa ADSL İhalesi Konusundaki Düşünceler başlıklı yazıma ve de TT’nin açıklamasına (Bkz : Türk Telekom’dan ADSL konusunda Açıklama)bakabilir.

Not 2 : 17 Kasım 2003 Pazartesi günü 16:30’da Açık Radyo’da Avniye Tansuğ’un sunduğu İnternet ve Hukuk Programında, bu konular Av.Ali Suat Güzeloğlu, Hakan Akan ve turk-internet.com Genel Müdürü Füsun Nebil tarafından anlatılacak. Sorularınız varsa iletiniz. Bu program sırasında cevaplama şansı da olabilir.

Etiketler: Yazar

Türk İnternet'ten buna benzer yazılar için bildirim almak ister misiniz?

ABONELİKTEN ÇIK
Serdar Güçlü

Serdar Güçlü

Lütfen yorum yapmak için giriş yapın.

GÜNLÜK BÜLTEN ABONELİĞİ

Aboneliğinizi onaylamak için gelen veya istenmeyen posta kutunuzu kontrol edin.

HAFTANIN ÖNE ÇIKANLARI

  • St. Petersburg Forumu, Rusya’nın Yeni Teknoloji Stratejisinin Sinyallerini Veriyor: Nadir Toprak Elementleri, Yapay Zeka, Yarı İletkenler ve Teknolojik Egemenlik
  • Türkiye Yapay Zeka Stratejisinde Yeni Dönem: Dijital Egemenlik Merkeze Yerleşti, Peki Bu Yeterli mi?
  • Teknoloji Girişimlerini İlgilendiren Yeni Düzenlemeler Yürürlükte
  • Washington Yapay Zekada Yavaşlatma Yerine Hızlanmayı Seçti: Yeni ABD Yapay Zeka Doktrini ve Riskleri
  • Dijital Dönüşüm ve Gazeteciliğin Küresel Krizi

HAFTANIN KELİMESİ

3GPP

3. Nesil Ortaklık Projesi (3GPP), dünya çapında çeşitli mobil (hücresel) ve telekomünikasyon standartlarını geliştiren ve sürdüren bir grup standart kuruluşudur.

3G ile birlikte kurulmuş ve telekom endüstrisinin Birleşmiş Milletleri diye tanımlanabilir. Sonraki nesiller için de standartları belirlemiştir.

Detayı için Wiki-Turk'e bakınız

İNTERNET HIZI

Türkiye'nin İnternet Hızlarını Dünya ile KarşılaştırmakKaynak : https://www.speedtest.net/global-index#mobile
Facebook Twitter LinkedIn

Bildirimler

Turk-internet.com masaüstü bildirimlerini almak için lütfen buraya tıklayın

Son Yorumlar

  • ICANN, Yeterince Temsil Edilmeyen Toplulukları Yeni gTLD Başvuru Destek Programı İle Güçlendiriyor için Tolga Kaprol
  • BTK, Yabancı e-SIM Firmalarını Engelledi için Bulent SEN
  • Sahibinden.com Domain’inin Güncellenmesi Unutulmuş için Tolga Kaprol
  • İngiliz Düzenleyici Ofcom, Bulut Servislerini ve Akıllı Cihaz Pazarını Soruşturuyor için Tolga Kaprol
  • Seçim Yaklaşırken, Kişisel Veriler Kötüye Nasıl Kullanılır? için [email protected]

Türk İnternet'ten ilginize çekecek yazılar için bildirim almak ister misiniz?

Abone Ol

© Copyrights 2000-2025 - Bu sitede yayınlanan haber/söyleşi/makale ve bilgilerin tüm hakkı turk-internet.com'a aittir.

Tekrar Hoşgeldiniz!

Aşağıdan hesabınıza giriş yapınız

Şifremi unuttum?

Şifrenizi geri alın

Lütfen şifrenizi resetlemek için kullanıcı adı veya email adresinizi girin.

Giriş yap
No Result
View All Result
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu

© Copyrights 2000-2025 - Bu sitede yayınlanan haber/söyleşi/makale ve bilgilerin tüm hakkı turk-internet.com'a aittir.