web analytics
Perşembe, Haziran 25, 2026
No Result
View All Result
  • Giriş
Türk İnternet
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu
No Result
View All Result
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu
No Result
View All Result
Türk İnternet
No Result
View All Result

Bu Korsan Yazılım Kayıp Rakamları Nerden Bulunuyor?

Sözkonusu haberin başlığı “Türkiye, korsan yazılımdan geçen yıl 268 milyon dolar kaybetti" veya “Korsan Yazılım’ın Faturası 34 milyar dolar” şeklinde. Bazı medya mensupları bu duyurunun üzerinde çalışarak farklı başlıklar da bulabilmiş. Ama dikkati çeken özellik; her başlıkta bir rakam olması. Neden önemli derseniz insan beyni rakamlarla bir olayın vehametini çok daha kolay anlıyor da ondan.

Prof.Dr.Ethem Derman-Prof.Dr.Ethem Derman
25 Mayıs 2006
-Genel
0
Facebook'ta PaylaşTwitter'da PaylaşLinkedin'de Paylaş

BSA zaman zaman ilginç bir basın duyuru yapıyor ve bilişim medya mensuplarımız da bu duyurulara balıklama atlıyor. Çünkü haberin cafcaflı istatistikler sunması yanısıra, BSA’nın temel taşı Microsoft iyi bir reklam verendir.

İşte benzer bir uygulama son üç günde Dünya Gazetesi, NTV MSNBC, Btnet, Haber1 gibi yayınlarda da çıktı. Bunlar benim bildiklerim, tanrı bilir tüm medyada yer almıştır. Zaten rakamlı şık haber sıkıntısı çeken medyaya da, bundan daha güzel ikram olamaz, her basın duyurusu haber haline gelebilir.

Sözkonusu haberin başlığı “Türkiye, korsan yazılımdan geçen yıl 268 milyon $
kaybetti” veya “Korsan Yazılım’ın Faturası 34 milyar $” şeklinde. Bazı medya mensupları bu duyurunun üzerinde çalışarak farklı başlıklar da bulabilmiş. Ama dikkati çeken özellik; her başlıkta bir rakam olması. Neden önemli derseniz insan beyni rakamlarla bir olayın vehametini çok daha kolay anlıyor da ondan.

Yukarıda verdiğim başlikta geçen rakamlara ek olarak yine BSA’nin sevdigi bir başka rakamı ise basın duyurusunda geçtiği şekli ile veriyorum;


    Türkiye’de korsan yazılım oranı bir önceki yıla göre 1 puan gerileyerek yüzde 65 seviyesinde gerçekleşti.


Medyada çıkan heberlerde her üç rakam da kullaniliyor zaten.

Bu rakamları gördüğünüz zaman ne düşünürsünüz? Amma korsan milletmişiz yahu!!! Rakama baksana her 100 Türk’ten 65 tanesi korsan veya HIRSIZ !!!

Bu hem korsan hem de HIRSIZ olan ülkenin fertleri devletlerine de zarar veriyor ve 268 milyon dolar kaybettiriyorlar!!!

Olabilir mi? Bu BSA Turk bilgisayar kullanıcısına bu kadar çamur atabilir mi?

Atıyor, demek ki umurlarında değil. Demek ki, önemli olan patronuna para kazandırmak, patronu kim diye sormayın herkes biliyor.

Peki hiç merak ettiniz mi? Bu sayılar, oranlar filan nereden bulunuyor? Bu işin raconu ne? Ben uzun zamandır merak ediyordum. Gerçi bir yandan da sanki kafadan atıyorlar diye düşünsem de, BSA’ya değil de Microsoft’taki dostlarıma soracaktım ama bir türlü nasip olmadı.

Geçenlerde turk-internet.com’da BSA yöneticisi ile yapılan bir röportajda okudum. Çünkü o röportajı yapan kişi de merak etmiş, bu rakamların nereden bulunduğunu.

Anladığım kadarıyla, 2-3 rakamı birbiri ile hamur yapıp basın duyurusundaki sayıları elde ediyorlarmış. Ben bu işlerden, yani milyar, milyon $’lı finansman sayılarından anlamam, daha iyi bilen biri varsa ve ayrıntılı anlatırsa memnun olurum.

Bazan kavramları nedense sorgulamadan kabul ediyoruz. Bak “BSA çıkarmış, ülkemiz şu kadar milyon dolar zarara girmiş” deriz, gerisini düşünmeyiz. Ayni mavi boncuklu ALO’da olduğu gibi; “Kim sorguladı mavi boncuğun ne işe yaradığını?”

Ancak, bu 2-3 denilen rakamdan bir tanesi benim dikkatimi çekti. Türkiye’de bir yılda satılan PC sayısını çıkartıyorlar. Arkasından da kaç tane Windows işletim sistemi satıldı onu bakıyorlar. Aradaki fark, işte bize korsan yazılım kullananları veriyor 🙂

Güler misiniz ağlar mısınız? Ondan sonrası kolay işte!! Biz bu kadar PC alana, işletim sistemi satamadık, satılsaydı biz şu kadar gelir elde edecektik ve şu kadar da vergi ödeyecektik diyerek istediğiniz rakama ulaşabilirsiniz.

Nasıl güzel bir yöntem değil mi? Peki ama Türk insanı Linux yüklü bilgisayar kullanamaz mı? Öyle bir hakkı yok mu? Linux kullananlar o listede HIRSIZ sınıfına girenler arasında mı? Siz şimdi inanır mısınız %65 korsan yazılım kullanım oranına?

Eğer bu rakamlar böyle bulunmuyorsa, tam nasıl bulunuyor açıklasınlar!!

Patronuna biraz daha para kazandırmak amacı peşindeki BSA, bir anlamda kendisi de dahil, hepimize HIRSIZ diyor. Ama bunu öyle bir üstü kapalı söylüyor ki, kendimizi suçlu hissediyoruz. Çünkü ülkemize belmem kaç milyon dolar vergi kaybına uğramış.

Oysa asıl meramı olan, patronu ne kadar kaybetmiş, vergi kaybının belki de 10 misli, ama onu dile getirmiyor. Sonuçta tüm dünyada 34 milyar dolar kaybetmişler!!!

Beyler oturup hesabınızı yeniden yapın ve nasıl yaptığınızı da herkese anlatın. Bu şekilde eyy Türkler sizin yüzde 65’iniz hırsızsınız diyemezsiniz, buna hakkınız yok. Ben bunu protesto ediyorum. Diğerlerini bilmem..

Bu konuda ilave yorumları olanlar turk-internet.com Blog‘una gönderebilirler.

Etiketler: İşletim SistemiYazar

Türk İnternet'ten buna benzer yazılar için bildirim almak ister misiniz?

ABONELİKTEN ÇIK
Prof.Dr.Ethem Derman

Prof.Dr.Ethem Derman

Lütfen yorum yapmak için giriş yapın.

GÜNLÜK BÜLTEN ABONELİĞİ

Aboneliğinizi onaylamak için gelen veya istenmeyen posta kutunuzu kontrol edin.

HAFTANIN ÖNE ÇIKANLARI

  • St. Petersburg Forumu, Rusya’nın Yeni Teknoloji Stratejisinin Sinyallerini Veriyor: Nadir Toprak Elementleri, Yapay Zeka, Yarı İletkenler ve Teknolojik Egemenlik
  • Türkiye Yapay Zeka Stratejisinde Yeni Dönem: Dijital Egemenlik Merkeze Yerleşti, Peki Bu Yeterli mi?
  • Teknoloji Girişimlerini İlgilendiren Yeni Düzenlemeler Yürürlükte
  • Washington Yapay Zekada Yavaşlatma Yerine Hızlanmayı Seçti: Yeni ABD Yapay Zeka Doktrini ve Riskleri
  • Dijital Dönüşüm ve Gazeteciliğin Küresel Krizi

HAFTANIN KELİMESİ

3GPP

3. Nesil Ortaklık Projesi (3GPP), dünya çapında çeşitli mobil (hücresel) ve telekomünikasyon standartlarını geliştiren ve sürdüren bir grup standart kuruluşudur.

3G ile birlikte kurulmuş ve telekom endüstrisinin Birleşmiş Milletleri diye tanımlanabilir. Sonraki nesiller için de standartları belirlemiştir.

Detayı için Wiki-Turk'e bakınız

İNTERNET HIZI

Türkiye'nin İnternet Hızlarını Dünya ile KarşılaştırmakKaynak : https://www.speedtest.net/global-index#mobile
Facebook Twitter LinkedIn

Bildirimler

Turk-internet.com masaüstü bildirimlerini almak için lütfen buraya tıklayın

Son Yorumlar

  • ICANN, Yeterince Temsil Edilmeyen Toplulukları Yeni gTLD Başvuru Destek Programı İle Güçlendiriyor için Tolga Kaprol
  • BTK, Yabancı e-SIM Firmalarını Engelledi için Bulent SEN
  • Sahibinden.com Domain’inin Güncellenmesi Unutulmuş için Tolga Kaprol
  • İngiliz Düzenleyici Ofcom, Bulut Servislerini ve Akıllı Cihaz Pazarını Soruşturuyor için Tolga Kaprol
  • Seçim Yaklaşırken, Kişisel Veriler Kötüye Nasıl Kullanılır? için [email protected]

Türk İnternet'ten ilginize çekecek yazılar için bildirim almak ister misiniz?

Abone Ol

© Copyrights 2000-2025 - Bu sitede yayınlanan haber/söyleşi/makale ve bilgilerin tüm hakkı turk-internet.com'a aittir.

Tekrar Hoşgeldiniz!

Aşağıdan hesabınıza giriş yapınız

Şifremi unuttum?

Şifrenizi geri alın

Lütfen şifrenizi resetlemek için kullanıcı adı veya email adresinizi girin.

Giriş yap
No Result
View All Result
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu

© Copyrights 2000-2025 - Bu sitede yayınlanan haber/söyleşi/makale ve bilgilerin tüm hakkı turk-internet.com'a aittir.