web analytics
Cumartesi, Haziran 27, 2026
No Result
View All Result
  • Giriş
Türk İnternet
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu
No Result
View All Result
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu
No Result
View All Result
Türk İnternet
No Result
View All Result

Çoşkunoğlu; ‘Telekom STK’ları Baskı Yapmalıdır’

Geçen hafta telekom sivil toplum örgütleri, Telkoder-TİD-Tüted'in işbirliği ile düzenlenen toplantı sırasında konuşma yapan CHP Uşak Milletvekili Osman Çoşkunoğlu, ilginç noktalara parmak basmıştı. Konuşmasının metnini bu nedenle yayınlıyoruz.

Turgay Seçen-Turgay Seçen
15 Temmuz 2004
-Genel
0
Facebook'ta PaylaşTwitter'da PaylaşLinkedin'de Paylaş

Osman Çoşkunoğlu, Telekomünikasyon sektörünün sorunlarına eğilen bir siyasetçi. Yaptığı konuşmada Telekom sektörünün sivil toplum örgütlerinin daha aktif çalışarak, hükümet ve devlet kurumları üzerinde toplumsal baskı kurmalarının önemine dikkati çekti. Konuşmanın metnini tamamıyla yayınlıyoruz.


    Telekom sektöründe iş yapmak isteyen orta sınıf girişimciler olarak ve sivil toplum kuruluşları olarak sizlerin düzenlediği bu toplantı çok önemli. Bu toplantı ile TT’nin açıkladığı yeni sabit telefon tarifelerinin yaratabileceği sorunları kamu oyunun dikkatine getiriyorsunuz. Çok önemli bir sektörü ilgilendiren önemli bir konuda demokratik ve etkin bir baskı unsuru oluyorsunuz.

    Nedir yeni açıklanan tarifelerin yaratacağı sorunlar? Şirketler için TT %80’e varan indirimler yaparken, sokaktaki sade yurttaş diyebileceğimiz aboneleri hedefleyen tarifesinde %57 oranında zam yapıyor. Ayrıca, “Uzak Mesafe Telefon Hizmeti” alanında lisans almış olan işletmecilerin uğrayacağı haksız rekabet.

    Fakat, bu uygulama, bu yeni tarifeler bir arazdır, bir semptomdur. Bunun altında yatan nedenleri de dikkatlere getirmemiz gerekir. Esas sorun “neden bu tarifeler?” sorusunun yanıtıdır. Bunu anlamazsak, sürekli benzer sorunların ortaya çıkmasını önleyemeyiz.

    Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde telekom sektöründeki orta sınıf girişimciler ekonominin dinamosudur; sektörün gelişme stratejilerinin belirlenmesinde önemli rol oynarlar. Batı demokrasilerinde, sivil toplum kuruluşları siyasiler üzerinde önemli bir baskı unsurudur.

    Sizler hem ekonominin önemli bir dinamosu olarak, hem de siyasi kararların belirlenmesinde rol alan aktörlerden birisi, önemli birisi olarak çok önemlisiniz.

    Dolayısıyla, bugün tartıştığımız tarife uygulamasını eleştirmekle yetinmemeliyiz bu toplantıda. Nedenleri üzerinde durmalıyız ve bu nedenlerin üzerine gitmeliyiz.

    Bu uygulama, benim görebildiğim kadarıyla TT’nin özelleştirme sürecinde, TT’nin değerini artırmak için yapılan bir manevradır.

    Her fırsatta belirttiğim gibi, bir süre önce çıkarılan yeni bir yasa nedeniyle de tekrar tekrar vurguladığım gibi, özelleştirme şu anda kesinlikle gündeme bile gelmemelidir. Bunun nedenini tekrar açıklamak istiyorum.

    Diğer ülkelerdeki özelleştirme uygulamalarını inceleyen önemli bir araştırmayı bir Dünya Bankası uzmanı (Scott Wallsten) yapmıştır. Yayımlanmayan, ama bende olan ve arzu edene yollayabileceğim bu araştırmaya göre, bir ülkede telekom özelleştirilmesinin başarılı olabilmesi için iki önkoşul var. Bunlardan birincisi, gerekli işletme lisansları, ruhsatları ve izinleri vererek serbestleşmenin tamamlanmasıdır. Böylece sektör tamamen rekabete açılmış olacaktır. İkincisi de, serbestleşme ile rekabete açılmış olan sektörde piyasanın etkin çalışmasını sağlamakla görevli düzenleyici kuruluşun, yani bizim ülkemizde Telekomünikasyon Kurumu’nun, bu işlevini yerine getirecek güçte olmasıdır.

    Ülkemizde ne serbestleşme tamamlanmıştır ne de Telekomünikasyon Kurumu etkin bir güce kavuşmuştur. Dolayısıyla, şu anda özelleştirme gündeme bile gelmemelidir. Bir an önce serbestleşme tamamlanmalı, Telekom Kurumu güçlü ve özerk yapıya kavuşturulmalıdır.

    Burada sizlere de önemli sorumluluklar düşüyor.

    Hükümete baskı kurarak, özelleştirmeyi gündemden çıkarmasını ve serbestleşmeyi bir an önce tamamlamasını sağlamalısınız. Yoksa, dün açıklanan ve sizlerin haklı tepkisini çeken tarife uygulamalarına benzer diğer bazı manevraların önünü kesemezsiniz. Çünkü, bu manevraların amacı, özelleştirmeye yöneliktir. Özelleştirilecek TT’nin değerini artırmaya yöneliktir. Eğer özelleştirme gündemden düşmezse, yeni ve sakıncalı başka manevraların da gündeme geleceğini biliyorum. Hatta bunların bazılarının neler olduğunu bile biliyorum. Daha ayrıntılı bir tartışma ortamında bunları açıklayabilirim. Tartışabiliriz.

    Sizlere düşen bir diğer sorumluluk da, Telekomünikasyon Kurulu’na atanacak yeni iki üyenin iktidarın keyfi ataması olmasını önlemektir. Telekom Kurulu’na sektörün de desteğini alacak atamaların yapılması için gerekli kamuoyu baskısını kurmanız gerekir. Böylece, piyasanın etkin bir şekilde çalışmasını sağlayacak, siyasi baskılardan arınmış, güçlü bir düzenleyici kuruluşa kavuşabiliriz.

    Bugünkü gündemimizi ilgilendirmiyor gibi görünse de, çok önemli gördüğüm için dikkatlerinize getirmek istediğim bir diğer konu da, teknolojinin çok hızlı geliştiği bu önemli sektörde Ar-Ge’dir. Belki şu anda Ar-Ge gündeminizin önemli bir konusu olmayabilir. Sizlerin gücü belki önemli Ar-Ge çalışmalarına yetmeyebilir. Fakat, ülkemizdeki Ar-Ge eksikliğinin sakıncaları orta ve uzun vadede (hatta bazen kısa vadede) sizleri de etkileyecektir. Örneğin, ADSL hizmetlerindeki sorunlar. Bakın, turk-internet.com’da Sayın Serdar Güçlü’nün 30 Haziran 2004 tarihli yazısında, TT tarafından sunulan ADSL hizmetlerinde karşılaşılan sorunlara değiniliyor. Bu teknolojilerde ülkemizde Ar-Ge olmamasının bu sorunların nedenleri arasında olduğu belirtiliyor. Oysa, örneğin, hala %50’den fazlasının devlet elinde olduğu France Telecom yıllık cirosunun %1.1’ini, yani 676 milyon euroyu Ar-Ge için harcıyor ve 3,400 araştırma elemanı istihdam ediyor.

    TT’nin de benzer bir çaba içerisinde olması gerekmez mi? Özelleşirse bu gerçekleşebilir mi? Hele son çıkan yasaya göre, %95’ine kadarı yabancılara satılırsa? Teletaş’ın özelleştirildikten sonra Alcatel tarafından satın alınması sonucu olanları unuttuk mu? Bunlar sizler için de önemli değil mi?

    Dolayısıyla, TT’nin Ar-Ge’ye ağırlık vermesi konusunda sizlerin de baskı kurmanız gerekir.

    Eğer hem ekonominin dinamosu hem de demokrasinin önemli bir aktörü olarak, yani orta sınıf girişimciler ve sivil toplum kuruluşları olarak sizler ve siyasiler olarak bizler iletişim içerisinde olur da üzerimize düşeni yaparsak, telekom sektörünü ülkemizi hem bilgi toplumuna taşımak hem de ekonomimizi ve teknolojimizi geliştirmek için önemli bir sıçrama tahtası haline getirebiliriz.

    Ben şimdi meclise döner dönmez, dün açıklanan tarifeler üzerine Ulaştırma Bakanı Sayın Yıldırım’a sorulmak üzere bir soru önergesi hazırlayacağım. Fakat, tekrar etmek isterim ki bu uygulama sadece bir arazdır, bir semptomdur. Temel nedenler üzerinde, ulusal bir telekom stratejisi ve politikaları geliştirilmesi üzerinde, bir kısmını konuşmamda ifade ettiğim konular çerçevesinde hepimize önemli görevler düşüyor.

    Dolayısıyla beraber çalışmaya devam edeceğimize inanıyorum.

Etiketler: Yazar

Türk İnternet'ten buna benzer yazılar için bildirim almak ister misiniz?

ABONELİKTEN ÇIK
Turgay Seçen

Turgay Seçen

Lütfen yorum yapmak için giriş yapın.

GÜNLÜK BÜLTEN ABONELİĞİ

Aboneliğinizi onaylamak için gelen veya istenmeyen posta kutunuzu kontrol edin.

HAFTANIN ÖNE ÇIKANLARI

  • St. Petersburg Forumu, Rusya’nın Yeni Teknoloji Stratejisinin Sinyallerini Veriyor: Nadir Toprak Elementleri, Yapay Zeka, Yarı İletkenler ve Teknolojik Egemenlik
  • Türkiye Yapay Zeka Stratejisinde Yeni Dönem: Dijital Egemenlik Merkeze Yerleşti, Peki Bu Yeterli mi?
  • Teknoloji Girişimlerini İlgilendiren Yeni Düzenlemeler Yürürlükte
  • Washington Yapay Zekada Yavaşlatma Yerine Hızlanmayı Seçti: Yeni ABD Yapay Zeka Doktrini ve Riskleri
  • Dijital Dönüşüm ve Gazeteciliğin Küresel Krizi

HAFTANIN KELİMESİ

3GPP

3. Nesil Ortaklık Projesi (3GPP), dünya çapında çeşitli mobil (hücresel) ve telekomünikasyon standartlarını geliştiren ve sürdüren bir grup standart kuruluşudur.

3G ile birlikte kurulmuş ve telekom endüstrisinin Birleşmiş Milletleri diye tanımlanabilir. Sonraki nesiller için de standartları belirlemiştir.

Detayı için Wiki-Turk'e bakınız

İNTERNET HIZI

Türkiye'nin İnternet Hızlarını Dünya ile KarşılaştırmakKaynak : https://www.speedtest.net/global-index#mobile
Facebook Twitter LinkedIn

Bildirimler

Turk-internet.com masaüstü bildirimlerini almak için lütfen buraya tıklayın

Son Yorumlar

  • ICANN, Yeterince Temsil Edilmeyen Toplulukları Yeni gTLD Başvuru Destek Programı İle Güçlendiriyor için Tolga Kaprol
  • BTK, Yabancı e-SIM Firmalarını Engelledi için Bulent SEN
  • Sahibinden.com Domain’inin Güncellenmesi Unutulmuş için Tolga Kaprol
  • İngiliz Düzenleyici Ofcom, Bulut Servislerini ve Akıllı Cihaz Pazarını Soruşturuyor için Tolga Kaprol
  • Seçim Yaklaşırken, Kişisel Veriler Kötüye Nasıl Kullanılır? için [email protected]

Türk İnternet'ten ilginize çekecek yazılar için bildirim almak ister misiniz?

Abone Ol

© Copyrights 2000-2025 - Bu sitede yayınlanan haber/söyleşi/makale ve bilgilerin tüm hakkı turk-internet.com'a aittir.

Tekrar Hoşgeldiniz!

Aşağıdan hesabınıza giriş yapınız

Şifremi unuttum?

Şifrenizi geri alın

Lütfen şifrenizi resetlemek için kullanıcı adı veya email adresinizi girin.

Giriş yap
No Result
View All Result
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu

© Copyrights 2000-2025 - Bu sitede yayınlanan haber/söyleşi/makale ve bilgilerin tüm hakkı turk-internet.com'a aittir.