web analytics
Cumartesi, Haziran 27, 2026
No Result
View All Result
  • Giriş
Türk İnternet
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu
No Result
View All Result
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu
No Result
View All Result
Türk İnternet
No Result
View All Result

Dialer Cephesinde Son Durum..

Türkiye gündemini uzun bir süreden beri meşgul eden "Dialer" konusunda ilginç duyumlar alıyoruz. Mesela, kamuoynunun ayağa kalkması ile haziran'dan bu yana kapalı olan dialer hatlarının bir istisnası var. Bir Avusturya telefonu nedense açık..

Bülent T.Hekimoglu-Bülent T.Hekimoglu
12 Kasım 2004
-Genel
0
Facebook'ta PaylaşTwitter'da PaylaşLinkedin'de Paylaş

Sizlere daha önceki bir yazı dizisinde “Dialer” konusunu uzun uzadıya anlatmıştım. Dialer nedir, nerelerde kullanılır, kimler kullanır, ne amaçla kullanılır konularında oldukça açıklayıcı bilgiler vermiştim. (Dialer Kime Kazandırıyor)

Yeniden kısaca hatırlatayım; Dialer aslında bir ödeme şekli. Yani 900’lü hatlar benzeri bir uygulama. Almak istediğiniz içeriğe parayı telefon faturanıza gelen bir meblağ ile ödemeniz anlamına geliyor. Bunu yapan yazılımlara da “dialer” deniyor.

Dialer, Bir Mikro Ödeme Modelidir

Türkiye’de TK tarafından düzenlemeleri hala tamamlanmadığı ve TT tarafından da desteklenmediği için sadece seks siteleri tarafından kullanılıyor olarak biliniyor.

Aslında değil..

Dialer internette her türlü web sitesi için bir içerik ödeme modeli olarak kullanılabiliyor. Kullandığın kadar öde mantığıyla, belli bir web sayfasını okuduğunuz süre ile orantılı ya da tek girişlik bir ödeme şekli diye tanımlayalım.

Bu ödeme ve tahsilat sistemi ile halen Avrupa ülkelerinde internet üzerinden gazete, dergi abonelikleri ve sinema biletleri satılmaktadır.

Bu ödeme şekli, ödeme modeli bulmakta zorlanan Türk web siteleri için de mikro ödeme tarzı yeni bir gelir modeli oluşturabilecekken, TK tarafından düzenlenmemesi, TT tarafından da desteklenmemesi akla bu konuda da vurgun yapanlara yönelik bir destek mi sorusunu getiriyor..

Bir Avusturya Numarası Kullanan Dialer Çalışıyor

Dialer konusunda şahsen nasıl bir oyun oynandığını ben çok merak ediyorum. Çünkü kamuoyunda 3-5 senedir sürmekte olan “dialer” ve “yüksek faturalardan muzdarip” telefon aboneleri, aniden bu sene bahane edilerek, “Okullar olmasa, Maarif ne güzel idare edilirdi” diyen Osmanlı zamanlarının Milli Eğitim Bakanını aratmayacak bir şekilde sistem kapatıldı. Yani “Dialer” konusuna çözüm bulmak yerine, haziran ayından bu yana dialer sistemi çalışmıyor..

Ammmaa… bunun bir istisnası da var nedense.. Hadi numarayı da verelim.. (0-0-43-820-9-897 5159) numaralı ve Avustralya’ya ait bir dialer numarası aslanlar gibi çalışıyor. Ama neden? Bu numara kime ait acaba?

Türk Telekom Ödeme Yapmıyor

Destek dedim de.. aklıma geldi. Aldığım bir başka haber, diğer şirketler açısından bunun tam tersi yönünde.. Yani haziran ayına kadar ki “dialer” tahsilatlarını kullanıcılarından alan Türk Telekom’un, dialer anlaşması bulunan firmalara yapacağı çok milyon $’lı ödemeleri gerçekleştirmediği yavaş yavaş sektöre yayılıyor. Yani bir tarafta açık bir numara, diğer tarafta ise kapatılan üstelik alacakları ödenmeyen firmalar..

Kullanıcı Önce Kullanıyor, Sonra İtiraz Ediyor

Kullanıcı tarafına bakarsak da acaiplik var. 900’lü numaraların ilk çıktığı zamanlarda olduğu gibi, kullanıcılar “ben kullanmadım, oğlum kullandı” ya da “bilmeden oldu” şeklinde itirazlarda bulunuyorlar.

Ama 900’lü hatların gelişimine bir bakın. Bugün Turkcell ve Telsim tarafından sunulan katma değerli servisler farklı fiyatlandırmalarla ücretlendirilip, kimse tarafından şikayet konusu olmuyor. Çünkü olay belli kurallara bağlandı ve öğrenildi.

Zaten dialer kaçınılmaz değil. Korsan Dialer’dan Nasıl Korunulur yazısında bunu anlattık.

Kullanıcılar konusunda son sözüm de “bu sistemi kullanmak isteyen kişilerin de olabileceğini unutmayın. Kimsenin özgürlüğünü kısma hakkınız yok” olacak.

Gazeteciler Maden Buldular

Ha bir de üçüncü taraf var.. Türk basınında konu teknoloji olduğunda, nedense konuyu teknoloji sayfaları hazırlayan editör/yazar arkadaşlar değil de; kendilerine anlatılan “hikayeleri” abartarak yazan muhabir arkadaşlara doğru bir trend var.

Ayrıca yine bazı gazetecilere özgü diğer bir trend, bildikleri ya da bilmedikleri konuları “duygu sömürüsü” ya da “ilgi çekecek” haber haline getirme uzmanlığı..

Sonuç mu? Mehter Marşı eşliğinde gelişen Türkiye. 2 adım ileri, bir adım geri.. Çünkü, kim neyin ne olduğunu anlamıyor. İnternet ekonomisinin kullanabileceği bir ödeme yöntemi “tu kaka” denilerek yok sayılıyor.. Ya da!!!!!!!!!!!

İzocam’a Sorun.. Yöneticilerimiz Uyuyor mu?

Tabi bu konudaki önemli bir aktör, geçtiğimiz haftalarda basında Aydın Ayaydın ya da Zülfikar Doğan gibi köşe yazarlarının bile dikkatini çekecek kadar “İsmi var, cismi yok” haline gelen Telekomünikasyon Kurumu. Sektörün ihtiyaçlarına uygun yönetmelikler hazırlaması, düzenlemeler yapması gereken bu kurum, kulağının üstüne yatıp beklemekle meşgul ama yine kulağıma gelen bir duyuma göre, alacaklarını tahsil için “Uluslararası Tahkime Gitmeye Hazırlanan” firmaların ülkemizin yabancı yatırımcılara yönelik görünümüne zarar verdikleri de maalesef bir gerçek.

Telekomünikasyon Kurumu konuya seyirci kalmak yerine sahaya inip, artık oyunun aktif bir parçası olmalıdır. Nasıl UMTH lisansları verildiyse, bu ödeme sisteminin de lisansını versinler ve artık tartışma konusu olmaktan çıksın.

Türk Telekom’a gelince dilaer’ın bir ödeme sistemi olduğu, dünyanın gelişmiş tüm ülkelerinde bunun gerekli düzenlemeler ile birlikte son derece sağlıklı çalıştığını görerek, bunu kendine bir gelir kapısı olarak kar etmek amaçlı kullanmasını düşünmeye başlasın. Türk Telekom, bu ödeme sistemini işletmediğinden dolayı kaçırdığı fırsat karını, ne yazık ki yabancılara kaptırmaktadır. Tıpkı Turkcell ve Telsim’e kaptırdığı 900’lü hat piyasası gibi.

Nacizane önerim, yabancı telekom şirketlerinin yatırım yaptığı ödeme sistemleri konusunda biraz daha benchmark yapın, 0900’lü hatlarda 90’lı yıllarda yaptığınız ciroları gözden geçirin ve en önemlisi bu “dialer”ından tahsilat yapıp, abonelerinize ve anlaşma yapıp parasını ödemediğiniz firmalara da timsah gözyaşları dökmeyin.

Her fırsatta özel sektör gibi çalışan bir firma olduğunu savunan Türk Telekom’cu arkadaşlara soruyorum: Turkcell ve Telsim’in katmadeğerli servisleri bir kere “dialer” gibi gazetelere düştü mü? Demek ki, özel sektör regülasyonu serbest piyasa kuralları dahilinde icra ediyor. Peki Türk Telekom bu işi neden böyle yapamıyor? Patronunuz özel olsaydı, 0900’lü hatlarda yaptığınız yanlış düzenlemeler sonrası pazarı Turkcell ve Telsim’e kaptırmanızı, bir ödeme sistemini çalıştıramadığınızı nasıl açıklardınız? Allahtan patron özel değil de, bu kadar zor bir soruyu cevaplamak zorunda değilsiniz…

Bu vesile ile tüm okuyucularımızın bayramını kutlar, neşeli, sağlıklı, mutlu bir bayram geçirmenizi dilerim.

Etiketler: Yazar

Türk İnternet'ten buna benzer yazılar için bildirim almak ister misiniz?

ABONELİKTEN ÇIK
Bülent T.Hekimoglu

Bülent T.Hekimoglu

Lütfen yorum yapmak için giriş yapın.

GÜNLÜK BÜLTEN ABONELİĞİ

Aboneliğinizi onaylamak için gelen veya istenmeyen posta kutunuzu kontrol edin.

HAFTANIN ÖNE ÇIKANLARI

  • St. Petersburg Forumu, Rusya’nın Yeni Teknoloji Stratejisinin Sinyallerini Veriyor: Nadir Toprak Elementleri, Yapay Zeka, Yarı İletkenler ve Teknolojik Egemenlik
  • Türkiye Yapay Zeka Stratejisinde Yeni Dönem: Dijital Egemenlik Merkeze Yerleşti, Peki Bu Yeterli mi?
  • Teknoloji Girişimlerini İlgilendiren Yeni Düzenlemeler Yürürlükte
  • Washington Yapay Zekada Yavaşlatma Yerine Hızlanmayı Seçti: Yeni ABD Yapay Zeka Doktrini ve Riskleri
  • Dijital Dönüşüm ve Gazeteciliğin Küresel Krizi

HAFTANIN KELİMESİ

3GPP

3. Nesil Ortaklık Projesi (3GPP), dünya çapında çeşitli mobil (hücresel) ve telekomünikasyon standartlarını geliştiren ve sürdüren bir grup standart kuruluşudur.

3G ile birlikte kurulmuş ve telekom endüstrisinin Birleşmiş Milletleri diye tanımlanabilir. Sonraki nesiller için de standartları belirlemiştir.

Detayı için Wiki-Turk'e bakınız

İNTERNET HIZI

Türkiye'nin İnternet Hızlarını Dünya ile KarşılaştırmakKaynak : https://www.speedtest.net/global-index#mobile
Facebook Twitter LinkedIn

Bildirimler

Turk-internet.com masaüstü bildirimlerini almak için lütfen buraya tıklayın

Son Yorumlar

  • ICANN, Yeterince Temsil Edilmeyen Toplulukları Yeni gTLD Başvuru Destek Programı İle Güçlendiriyor için Tolga Kaprol
  • BTK, Yabancı e-SIM Firmalarını Engelledi için Bulent SEN
  • Sahibinden.com Domain’inin Güncellenmesi Unutulmuş için Tolga Kaprol
  • İngiliz Düzenleyici Ofcom, Bulut Servislerini ve Akıllı Cihaz Pazarını Soruşturuyor için Tolga Kaprol
  • Seçim Yaklaşırken, Kişisel Veriler Kötüye Nasıl Kullanılır? için [email protected]

Türk İnternet'ten ilginize çekecek yazılar için bildirim almak ister misiniz?

Abone Ol

© Copyrights 2000-2025 - Bu sitede yayınlanan haber/söyleşi/makale ve bilgilerin tüm hakkı turk-internet.com'a aittir.

Tekrar Hoşgeldiniz!

Aşağıdan hesabınıza giriş yapınız

Şifremi unuttum?

Şifrenizi geri alın

Lütfen şifrenizi resetlemek için kullanıcı adı veya email adresinizi girin.

Giriş yap
No Result
View All Result
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu

© Copyrights 2000-2025 - Bu sitede yayınlanan haber/söyleşi/makale ve bilgilerin tüm hakkı turk-internet.com'a aittir.