web analytics
Cumartesi, Haziran 27, 2026
No Result
View All Result
  • Giriş
Türk İnternet
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu
No Result
View All Result
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu
No Result
View All Result
Türk İnternet
No Result
View All Result

Microsoft Türk Bilişimcisini Ciddiye Almıyor mu?

Ben aslında, oldukça yeni duyurulan .NET açığının [1] Türkiye'de büyük bankalardan kaçının sitesini etkileme ihtimali olduğunu açıklayan kısa bir yazı yazacaktım. Hangi bankanın hangi sunucuyu kullandığını anlatmadan önce, MS Türkiye'nin bu bankaları uyardığından emin olmak istedim. Siz olsanız ne yapardınız?

Bülent Murtezaoğlu-Bülent Murtezaoğlu
18 Ekim 2004
-Genel
0
Facebook'ta PaylaşTwitter'da PaylaşLinkedin'de Paylaş

Evet www.microsoft.com.tr‘ye gittim, ve oradan www.microsoft.com/turkiye‘ye yönlendirildim. Soldaki menüdeki seçenekler arasında “Güvenlik” diye bir yer var, orayı tıkladım veee… birşeyler oldu, ana sayfaya döndüm.

Burada esasında “Microsoft’un Türk bilişimcisine saygı duymadığına” dair bir delil var: içimden “yahu koskoca Microsoft bunu nasıl yanlış yapmış, işte sayfanın linki var, kendisi yok” dedim. Sonra da “koskocaman bir firmanın, hele Microsoft’un web sitesinde, bu kadar büyük bir hata nasıl olur ki?” diye sorarak, bunu yurtdışındaki benzer yazılımları kullandığımız iş arkadaşlarıma söyledim.

Anlamadılar.. Yani “güvenlik seçeneğini tıkladıklarında ne olacağını görmelerini söylediğimde, anlamadılar”. Buna karşılık, ben anladim. Dünya Microsoft sayfalarında bu yok. Sadece Microsoft Türkiye, o sayfaya yalnızca “MS Internet Explorer”la bakılmasını istiyor. Tabii o bölüme “sadece MS Internet Explorer ile görüntülenebilir” yazmak olmaz. Doğrusunu isterseniz bunu görünce aklıma Microsoft’un bu yolu gelenekselleştirdiği geldi.

Gelenekselleştirdi demekle hani şu 1998’lerdeki olayı hatırlıyorum.. Microsoft’un bir zamanlar kullanıcıların “DR-DOS hakkında kötü düşünmeleri” bazı hareketler yaptığı bir iç yazışmanın yayınlanması ile ortaya çıkmıştı ya.. Yazışma şöyleydi :


    “Kullanıcının kendisini rahatsız hissetmesini, “buglarla karşılaşınca” DR-DOS’tan şüphelenmesini ve gidip MS-DOS almasını istiyoruz.” (1992 MS VP Siverberg [2])


Merak eden [2] nolu referansa baksın.

Microsoft’un antipati topladığı uygulamalardan birisi de buydu. İşte aklıma gelen “yine aynı yolu denedikleri ve “suni uyumsuzluk yaratılacak ve kullanan müşteri –muhtemelen aptal yerine konarak– “bu tarayıcıda bir bozukluk var, güvenlik duyurularına bakamazsam halim nice olur” dedirtilecek” düşüncesi oldu.

Bilmem ki, Microsoft Türkiye’ciler belki bugün de şöyle diyorlar:

    Farklı tarayıcı kullanan Türk kullanıcısının kendisini rahatsız hissetmesini, tarayıcısından şüphelenmesini ve sadece Internet Explorer’u kullanmasını istiyoruz.


Türk diye altını çiziyorum çünkü Microsoft’un “Dünya” sitesinde böyle bir kod yok. Yukarıda da dediğim gibi bu nedenle sayfayı gösterdiğim yabancı arkadaşlarım, neyi gösterdiğimi hemen anlayamadılar.

Microsoft’cular ne diyorlar bilmem ama, ben hiçbir zaman ana makinem olarak Windows kullanmadığım gibi, Linux’da Internet Explorer bulup da kullanmam mümkün değil. Peki nasıl baktım sayfaya? Gayet tabi bu tip üçüncü sınıf hinliklere karşı çözüm var Firefox‘da: kendisini Windows XP altında çalışan Internet Explorer 6.0 olarak ilan edebiliyor, isteğe bağlı olarak. Bunu nasıl yapıp da neyi görebildiğimi flash filmi haline getirdim. (görmek için tıklayınız).

Şimdi gelelim Microsoft’un bunu nasıl yaptığına. Microsoft sayfa içinde Javascript kullanmış [3]. Sunucu tarafında bir kontrol olmadığı için cookie yedirdiği bir Firefox‘un bir saniye sonra aynı cookie ile kendisini MSIE olarak tanıttığını farketmiyor. Anlaşılan MSIE olmayan tarayıcıları gönderdikleri URL’in sunucuda olmaması ve bir de “404 hata kodu” gönderip oradan ana sayfaya geçilmesi de, ya mizansenin parçası, ya da özensizliğin bir tezahürü.

Şimdi diyeceksiniz ki, “olur böyle şeyler, bilgisayarlar her zaman düzgün ayarlanmıyor, o sayfayı en son teknolojinin ürünü ınternet Explorer ancak gösterebiliyordur, onun için öyle kod koymuşlardır.” Böyle söyleyen okuyucularıma önce bir fahri Microsoft Mühendisliği derecesi veriyorum, çünkü “bilgisayarın o güvenilmez bozulgan ruhunu anlayıp Redmond felsefesine tam vakıf olmuşlar”. Sonra Dillo’dan bahsetmek istiyorum.

Dillo, Linux altında çalışan çok hafif bir tarayıcı. HTML dokümanlara bakmak için birebir. Bu en yüksek teknoloji isteyen sayfayı gayet güzel gösterebiliyor. [4] Neden? Çünkü Microsoft Türkiye’nin javascript kodu dillo’da çalışmıyor. Çalışamaz, çünkü dillo’da javascript yok. İyi niyetle de teori üretsek iyi bir sonuca varamıyoruz: en bir yüksek teknoloji olmadan sayfayı göstermemek için kullanılan mekanizma yüksek teknoloji olmayan tarayıcıda çalışmıyor! Yani görüyoruz o kıymetli sayfayı (.NET açığından bahsetmiyor bu arada).

Benim gördüğüm budur. Bugün yazacağım yazıyı yazamadım, çünkü bana bilgi için gittiğim sitede “bu yazıda özetlediğim işin yapılmasından rahatsız oldum”. Dolayısıyla önce bunu yazdım. İnanıyorum ki Microsoft Türkiye, herhalde bunu neden yaptığını, bana ve diğer Türk bilişimcilerine izah edecektir. Yapacakları açıklamayı dörtgözle bekliyorum.

Bu arada henüz yazamadığım diğer yazıya dair iki sorulu bulmaca:

  • Türkiye’nın aktif büyüklüğüne göre en büyük ilk on bankasından, internet şubesi olanlarının kaç tanesi .NET kullanıyor?
  • Aynı bankalar içinden hangisinin sunucusunun saati bir günden fazla şaşmış?

    Referansar
    [1] Windows NTBugtraq Mailing List

    [2] Microsoft emails focus on DR-DOS threat

    [3] Microsoft’un Güvenlik linkinin çalışmamasının nedeni, bu sayfanın kodlarının aşağıdaki şekilde oluşu;

      var userAgent = navigator.userAgent;
      var MSIEIndex = userAgent.indexOf(“MSIE”);
      if (userAgent.indexOf(“Win”) == -1 ||
      userAgent.indexOf(“MSIE”) == -1 ||
      userAgent.substring((MSIEIndex + 5),(MSIEIndex + 8)) < 5.5) window.location.replace("default.htm");

    [4] Dillo’da görüntü aşağıdaki gibi: (büyük görmek icin resmin üzerine tıklayınız.)



    Etiketler: TarayıcıYazar
  • Türk İnternet'ten buna benzer yazılar için bildirim almak ister misiniz?

    ABONELİKTEN ÇIK
    Bülent Murtezaoğlu

    Bülent Murtezaoğlu

    Lütfen yorum yapmak için giriş yapın.

    GÜNLÜK BÜLTEN ABONELİĞİ

    Aboneliğinizi onaylamak için gelen veya istenmeyen posta kutunuzu kontrol edin.

    HAFTANIN ÖNE ÇIKANLARI

    • St. Petersburg Forumu, Rusya’nın Yeni Teknoloji Stratejisinin Sinyallerini Veriyor: Nadir Toprak Elementleri, Yapay Zeka, Yarı İletkenler ve Teknolojik Egemenlik
    • Türkiye Yapay Zeka Stratejisinde Yeni Dönem: Dijital Egemenlik Merkeze Yerleşti, Peki Bu Yeterli mi?
    • Teknoloji Girişimlerini İlgilendiren Yeni Düzenlemeler Yürürlükte
    • Washington Yapay Zekada Yavaşlatma Yerine Hızlanmayı Seçti: Yeni ABD Yapay Zeka Doktrini ve Riskleri
    • Dijital Dönüşüm ve Gazeteciliğin Küresel Krizi

    HAFTANIN KELİMESİ

    3GPP

    3. Nesil Ortaklık Projesi (3GPP), dünya çapında çeşitli mobil (hücresel) ve telekomünikasyon standartlarını geliştiren ve sürdüren bir grup standart kuruluşudur.

    3G ile birlikte kurulmuş ve telekom endüstrisinin Birleşmiş Milletleri diye tanımlanabilir. Sonraki nesiller için de standartları belirlemiştir.

    Detayı için Wiki-Turk'e bakınız

    İNTERNET HIZI

    Türkiye'nin İnternet Hızlarını Dünya ile KarşılaştırmakKaynak : https://www.speedtest.net/global-index#mobile
    Facebook Twitter LinkedIn

    Bildirimler

    Turk-internet.com masaüstü bildirimlerini almak için lütfen buraya tıklayın

    Son Yorumlar

    • ICANN, Yeterince Temsil Edilmeyen Toplulukları Yeni gTLD Başvuru Destek Programı İle Güçlendiriyor için Tolga Kaprol
    • BTK, Yabancı e-SIM Firmalarını Engelledi için Bulent SEN
    • Sahibinden.com Domain’inin Güncellenmesi Unutulmuş için Tolga Kaprol
    • İngiliz Düzenleyici Ofcom, Bulut Servislerini ve Akıllı Cihaz Pazarını Soruşturuyor için Tolga Kaprol
    • Seçim Yaklaşırken, Kişisel Veriler Kötüye Nasıl Kullanılır? için [email protected]

    Türk İnternet'ten ilginize çekecek yazılar için bildirim almak ister misiniz?

    Abone Ol

    © Copyrights 2000-2025 - Bu sitede yayınlanan haber/söyleşi/makale ve bilgilerin tüm hakkı turk-internet.com'a aittir.

    Tekrar Hoşgeldiniz!

    Aşağıdan hesabınıza giriş yapınız

    Şifremi unuttum?

    Şifrenizi geri alın

    Lütfen şifrenizi resetlemek için kullanıcı adı veya email adresinizi girin.

    Giriş yap
    No Result
    View All Result
    • Ana Sayfa
    • BİLİŞİM
    • e-TİCARET
    • INTERNET
    • TELEKOM
    • YENİ TEKNOLOJİLER
    • Hakkımızda
    • Kişisel Verilerin Korunması
      • Çerez Aydınlatma Metni
      • İlgili Kişi Başvuru Formu

    © Copyrights 2000-2025 - Bu sitede yayınlanan haber/söyleşi/makale ve bilgilerin tüm hakkı turk-internet.com'a aittir.