web analytics
Pazar, Haziran 28, 2026
No Result
View All Result
  • Giriş
Türk İnternet
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu
No Result
View All Result
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu
No Result
View All Result
Türk İnternet
No Result
View All Result
Ana Sayfa TELEKOM Mobil Haberleşme Teknolojileri

Telsim İhalesinde Ne Olacak?-3

Telsim ihalesi salı günü yapılacak. İhaleye 6 yabancı firma katılacak gibi gözüküyor. Yurtiçinde ve dışındaki yorumlar, fiyatın yüksek bir noktaya çıkabileceği şeklinde. Ancak ilginç olan Türkiye'nin telekom alanında şirketlerini kaybetme dönemine girmiş olması.

Serdar Güçlü-Serdar Güçlü
9 Aralık 2005
-Mobil Haberleşme Teknolojileri
0
Facebook'ta PaylaşTwitter'da PaylaşLinkedin'de Paylaş

Bu yazının önceki 2 bölümünü Telsim’i Kim Alacak?-1 ve Telsim İhalesinde Türk Firmaları Neden Yok?-2 başlıkları altında okuyabilirsiniz.

Telsim ihalesine girecek gözüken firmaların 6’sı da yabancı. Bir önceki yazımızda bu sürece değin 2 farklı yorumu aktarmıştık. Ancak sürecin ihale ile bitmeyeceğini, ihale sonrası, kazanan firmanın yine de bir yerli ortak arayabileceğini hesaba katmak da lazım. Bu nedenle size ihale öncesi bir yorum sunmak istiyorum.

Bir önceki yazıda yorumcularımızdan bir tanesi be demişti? “Yerli Ortak Niye Yok” sorusu yerine “Mümkün mü?” sormak lazım. Bu soruya yorumcumuz, şu andaki konjonktüre aldırmamak gerektiğine, önümüzdeki yıllarda değieşecek hükümetlerle birlikte bu büyüklükteki firmaların yönetimi açısından yerli ortağa gerek olduğunu söyleyerek cevap veriyordu.

İşte bu paragraftan hareketle, biz de yerli ortak olabilecek firmalara ya da en azından, Telsim ihalesinde yeterlilik alan yerli fimalara gözatmak istiyoruz.

Bu ihaleye giren 3 firma Koç Holding, Doğan Holding ve Çalık Holding idi. Sabancı Holding* bilindiği gibi ilgili olduğunu bizzat Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı ağzından belirtmekle birlikte, France Telekom ile birlikte ihaleden çekilme kararı açıkladığı gibi, telekom sektörünü stratejik görmediğini de belli ediyor (sabit hat alanındaki şirketi uzun zamandır satılık ve bugünlerde Koç’a satılacağı haberleri yayınlandı). Çukurova grubunun zaten Turkcell Rekabeti nedeniyle bu tür bir ihaleye girme şansı yok. Geriye bir de Borusan ve kapasite-kiralama esasıyla çalışan ve herhangi bir altyapısı olmayan bazı ikinci grup oyuncuları kalıyor.

Yapı Kredi ve Tüpraş sorumluluklarını üstlenmiş olan Koç’un bugünlerde başka konularla ilgilenmesi olasılığı zayıf gibi diye düşünüyoruz. Doğan’ın ise odaklanma ve bir platform bulma ihtiyacı var. Belki de geriye Balkanlar’daki ve Orta Asya’daki operasyonları ile bu konuya gönül koyduğunu belli eden Çalık kalıyor. Bugünlerde bu şirketin ilginç bir yatırımını da harekete geçireceği (Bursagaz paralelindeki telekom altyapısı) biliniyor.

Gördüğünüz gibi “Yerli ortak mümkün mü?” sorusunun cevabı da maalesef böylesine acı. Türk Telekom o kadar uzun süre ve zaman zaman haksızlığa varan bir şekilde monopol durumunda tutuldu ki yerli alternatifler ya öldüler, ya gelişemeyip kavruk kaldılar (pek çok örnek var ama en sonuncusu Sabancı Telekom).

Hükümetlerin Bir Telekom-İnternet-Bilişim Stratejisi Olmadı.. Hala da Yok

Blişim sektörüne bakalım.. bugün 1.5-2 milyar $’a ulaştığı düşünülen bu sektörün cirosu kime ait? 1-5 milyar $’ı, tamamen yabancı ürünleri alıp Türkiye pazarında dağıtan 3 ya da 4 büyük distribütöre ait.

Gerisi, distribütörsüz satılan –proje bazlı– yine yabancı ürünler ve sonra da 3-5 Türk yazılımı.

Bir Pazarlama cennetine dönmüş olan Türkiye Bilişim sektöründe geçmiş ya da gelecek bir stratejiden bahsetmek mümkün mü? Bugünlerde Atilla Karaosman’ın kitabını okuyor ve 1965’lerde Türkiye’nin kalkınmasında “yazılım” endüstrisinin geliştirilmesine katkı yapılması ve bu nedenle de “matematik” ağırlıklı eğitime öncelik verilmesini önermesini üzüntü ile okuyorum.

İnternet alanına bakalım. Nasıl olduysa 1996-2000 aralığında bir kaç ISS’in palazlanmasına müsade edildi. Hatta bazıları Holding ortaklar edindiler. Sonra? 2001’de “Sahibinden İnternet (acaba interneti mi buldular? yoksa kurdular mı? nerden sahibi oluyorlarsa)” başlığıyla uygulamaya konulan 15 milyon TL/yıl gibi maliyetli TTnet dial-up servisi, arkasından satmalarına müsade edilmeyen ADSL saldırısı derken.. “Hu..huuuu… orda kimse var mı? Mesla Turk.net* diye birilerini arıyoruuummmmmm.. Hani şu 1997-98’lerin başarılı dial-up şirketiiiiiii..” haline geldi. ISS’ler bugün hala bitkisel hayatta. Makinaya bağlı yaşıyorlar. Kaliteyi fiyattan önde tutan bir tutam aboneleri ile..

Ya… kablo internet.. Yukardaki satırlar onlar için de geçerli. Bu hafta açıklanan “kablo internet” ruhsatları onları artık rahatlatacak diye umalım. Ama onlar da bugünlere kadar bitkisel hayat sürdürerek geldiler.

Uyduculardan bahseden yok. Çünkü onlar da aynı durumdalar.

Peki ya.. uzun mesafe telefon şirketleri yani alternatif telekomcular. E sayın okuyucularım, nerseyde 4 yıldır zaten bunu yazıyorum. Okuyorsunuz işte.. Ofisti, arabaydı derken geçmiş TK’lar bu şirketlerin önünü açmadılar. Gerçi TK’da bugünlerde bir şeyler oluyor. Aman dilinizi ısırın.

Özetle.. Turkiye’de bugün önde gelen (mobil telefon operatörleri dışında) firmaların Telekom tecrübesi yok. Devlet de bırakın bir strateji çizmeyi, bu firmaları geçtiğimiz 10 yıl içinde engelledi. Türk Telekom ve Telekomünikasyon Kurumu aracılığıyla önlerini kesti.

Yakında da Wimax konusu gündeme geliyor. Sektör, yarının telekom dünyasının gidişatını belirleyecek önemli alanlardan birisi olan bu alanda, Telekomünikasyon Kurumu’nun hareket tarzını “heyecanla” bekliyor. Bu alanda da benzer hatalar yapılırsa, artık sektörün geleceği olmayacak. Sabit hat-mobil hat yakınsamasının en önemli adımlarından birisi olan bu alanın sadece GSM firmalarına açılması düşünülürse pek de iyi olmayacak. Ama bu alanda, geçmiş TK yönetimi tarafından dolandırıldıklarını (bunu açıklıkla söyleyen firmalar var) belirten uzun mesafecilerin öncelikli kabul edilmesi TK’nın yapacağı hayırlı işlerden birisi olacaktır.

SONUÇ : Ne 90 sonrası hükümetler, ne bugünün hükümeti, ne de konunun sahibi gözüken Ulaştırma Bakanlığı bugüne dek Türkiye’yi 21.yüzyılın gözde sektörlerinden olan “Telekom” alanında öne geçirecek, bazı firmaların palazlanmasını sağlayacak bir telekom stratejisi çizmediği için bugün telekom alanında artık yok gibiyiz.

Sonuç olarak, Telsim’in satışı ile birlikte, 2005 başında 3 de 3 olan Türk Telekom şirketi sayısının, 3 de yarımlar oranına inmiş olacak. Yani 2005 başına kadar dünya 13.cüsü Türk Telekom’un % 45 hissesi, Avrupa sıralamasında ilk sıralarda olan Turkcell ve Telsim’in bir tanesinde sıfır hisse, diğerinde yönetim elde de olsa % 50 altı oyunculuk. Başlığa bakmayın. Telsim ihalesinde ne olacaksa olacak. Telekom sektörü bizim için artık uzaktan seyirlik. Hizmet anlamında bile olsa..

* Sabancı Telekom ve Turk.net örneklemesi yapmamın nedeni çok çarpıcı bir örnek olmasıdır.

Etiketler: Yazar

Türk İnternet'ten buna benzer yazılar için bildirim almak ister misiniz?

ABONELİKTEN ÇIK
Serdar Güçlü

Serdar Güçlü

Lütfen yorum yapmak için giriş yapın.

GÜNLÜK BÜLTEN ABONELİĞİ

Aboneliğinizi onaylamak için gelen veya istenmeyen posta kutunuzu kontrol edin.

HAFTANIN ÖNE ÇIKANLARI

  • St. Petersburg Forumu, Rusya’nın Yeni Teknoloji Stratejisinin Sinyallerini Veriyor: Nadir Toprak Elementleri, Yapay Zeka, Yarı İletkenler ve Teknolojik Egemenlik
  • Türkiye Yapay Zeka Stratejisinde Yeni Dönem: Dijital Egemenlik Merkeze Yerleşti, Peki Bu Yeterli mi?
  • Teknoloji Girişimlerini İlgilendiren Yeni Düzenlemeler Yürürlükte
  • Washington Yapay Zekada Yavaşlatma Yerine Hızlanmayı Seçti: Yeni ABD Yapay Zeka Doktrini ve Riskleri
  • Dijital Dönüşüm ve Gazeteciliğin Küresel Krizi

HAFTANIN KELİMESİ

3GPP

3. Nesil Ortaklık Projesi (3GPP), dünya çapında çeşitli mobil (hücresel) ve telekomünikasyon standartlarını geliştiren ve sürdüren bir grup standart kuruluşudur.

3G ile birlikte kurulmuş ve telekom endüstrisinin Birleşmiş Milletleri diye tanımlanabilir. Sonraki nesiller için de standartları belirlemiştir.

Detayı için Wiki-Turk'e bakınız

İNTERNET HIZI

Türkiye'nin İnternet Hızlarını Dünya ile KarşılaştırmakKaynak : https://www.speedtest.net/global-index#mobile
Facebook Twitter LinkedIn

Bildirimler

Turk-internet.com masaüstü bildirimlerini almak için lütfen buraya tıklayın

Son Yorumlar

  • ICANN, Yeterince Temsil Edilmeyen Toplulukları Yeni gTLD Başvuru Destek Programı İle Güçlendiriyor için Tolga Kaprol
  • BTK, Yabancı e-SIM Firmalarını Engelledi için Bulent SEN
  • Sahibinden.com Domain’inin Güncellenmesi Unutulmuş için Tolga Kaprol
  • İngiliz Düzenleyici Ofcom, Bulut Servislerini ve Akıllı Cihaz Pazarını Soruşturuyor için Tolga Kaprol
  • Seçim Yaklaşırken, Kişisel Veriler Kötüye Nasıl Kullanılır? için [email protected]

Türk İnternet'ten ilginize çekecek yazılar için bildirim almak ister misiniz?

Abone Ol

© Copyrights 2000-2025 - Bu sitede yayınlanan haber/söyleşi/makale ve bilgilerin tüm hakkı turk-internet.com'a aittir.

Tekrar Hoşgeldiniz!

Aşağıdan hesabınıza giriş yapınız

Şifremi unuttum?

Şifrenizi geri alın

Lütfen şifrenizi resetlemek için kullanıcı adı veya email adresinizi girin.

Giriş yap
No Result
View All Result
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu

© Copyrights 2000-2025 - Bu sitede yayınlanan haber/söyleşi/makale ve bilgilerin tüm hakkı turk-internet.com'a aittir.