web analytics
Pazar, Haziran 28, 2026
No Result
View All Result
  • Giriş
Türk İnternet
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu
No Result
View All Result
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu
No Result
View All Result
Türk İnternet
No Result
View All Result
Ana Sayfa TELEKOM Mobil Haberleşme Teknolojileri

Vodafone…… Turkcell……. Rekabet Kurumu…..

TMSF tarafından başarıyla icra edilen ihale sonrası, Telsim’i dünyanın 2. büyük GSM operatörü Vodafone aldı. GSM pazarında taşların yerinden şimdiden oynadığı kesin. Peki Vodafone’u bekleyen pazar ne durumda ve bundan sonra neler olur?

Bülent T.Hekimoglu-Bülent T.Hekimoglu
14 Aralık 2005
-Mobil Haberleşme Teknolojileri
0
Facebook'ta PaylaşTwitter'da PaylaşLinkedin'de Paylaş

Gerçekleşen son satış ile birlikte azınlık hisselerini dikkate almaz isek; GSM pazarında artık yerli sermayeden söz etmek mümkün değil. Türk Telekom ve Turkcell’den sonra, Telsim de artık yabancı sermaye kontrolünde. Geriye, faaliyet alanı farklı da olsa sadece GMPCS (uydu telefonu) segmentinde Globalstar Avrasya A.Ş. kalıyor. Müşteri portföyünde ağırlıklı olarak T.S.K. olan Globalstar Avrasya A.Ş., pek bilinmese de; şu anda Türk Cumhuriyetleri, Ortadoğu ve Avrupa’yı da kapsayan 3.000 KM’lik yarı çaplı bir alanda birçok hizmet sunuyor. Kısaca Kuzey Afrika’dan Orta Asya ve Avrupa’ya kadar uzanan bir alanda stratejik bir öneme sahip.

Gelelim tarihi ihale ve sonuçlarına…. Vodafone’un satış sonrası yaptığı açıklamalarda, tahmin edildiği üzere Telsim’in mevcut durumda yatırım ihtiyacı olan baz istasyonu ve alt yapı yatırımlarının tamamlanmasına müteakip, pazarlama faaliyetlerine başlayacağının ipuçlarını edindik.

Öncelikle TMSF Başkanı’nın ısrarla yinelediği, eski yönetimden daha iyi bir şekilde şirketi yönettikleri iddiasına katılmamak mümkün değil. Çünkü ihtiyaç duyulan alt yapı yatırımları tam olarak karşılanmamış bir GSM operatörüne, birçok yerde servis kalitesi (baz istasyonu) noksanlığı varken; iyi tasarlanmış tarifelerle abone kazandırmak ve kısıtlı imkanlarla azami seviyede müşteri memnuniyeti sağlanmasındaki başarı sahipleri, Telsim çalışanlarıdır.

Daha önce de vurguladığım gibi Telsim’de ekip ruhu ile hareket eden her kademedeki çalışanlar arasında özellikle pazarlamadan sorumlu Gen. Müd. Yrd. Aydın Çamlıbel ve Pazarlama Direktörü Özcan Ermiş ve takım arkadaşları, bir yılı aşkın süredir uzaktan ve verdikleri mülakatlardan izlediğimiz kadarıyla bu başarı içinde ayrı bir iltifatı hak ediyorlar. Vodafone bir enkaz değil; hali hazırda iyi yönetilen ve yatırımlarla iddiasını ortaya koyabilecek bir şirket satın almıştır.

Vodafone’un Haziran 2006’dan önce pazarda diğer operatörlerden abone almaya yönelik bir pazarlama hamlesine girmesini beklemiyorum. Öncelikle satış ve devir işlemleri sonrasında ön bir lansmanla Vodafonu’u anlatacaklardır ve tahminimce dağıtım kanallarını güçlendirmek için çalışmalara başlayacaklardır. Yakın bir gelecekte Vodafone logosunu, pazarda Turkcell’den daha çok göreceğimize eminim.

Peki Vodafone’u bekleyen pazar ne durumda? GSM abonesi olarak bakıldığında, Avrupa’da bazı ülkelerde penetrasyon %100’lerin üzerine çıkmış durumda. Türkiye’de bu rakamların %60’lı seviyelerde olduğu görülüyor. Yani hala abone edilebilecek, özellikle genç bir nü0fus var. Sanırım GSM aboneliğinde hizmete erişimde önemli bir unsur olan cep telefonu konusunda Avrupa’dakine benzer ücretsiz donanım kampanyalarıyla ve rekabetçi tarifelerle Vodafone, 2007 yılına Turkcell abone sayısının yarısına ulaşarak girebilir. Numara taşınabilirliğine ilişkin telekomünikasyon yasası çıkacağından haberdar olan Vodafone’un, iş planlarını bu çok önemli faktöre göre hesapladığından eminim. Dakika ücretlerinde yaşanması beklenen amansız rekabet, tüketiciye bir avantaj olarak yansıyacak gibi görünüyor.

Vodafone’un açıklamasında Vodafone Live isimli mobil portal’i Türkiye’ye uygun içeriklerle getireceklerinden bahseden açıklamalarına ise tebessüm ettim. Avrupa piyasasında ses gelirleri doyuma ulaştığından, GSM operatörleri ödeme sistemleri ve katmadeğerli servislerle cirolarını yükseltmeye çalışıyorlar. Bu çerçevede mobil portal ve ses/data hizmetlerini çeşitlendiriyorlar. Ancak Vodafone, Türkiye’de içerik aramaya ve/veya beklendiği üzere üretmeye başladığında; bu servisleri hayat geçirebilmek için değerinin üzerinde bir maliyetle sübvanse etmek zorunda kalacak gibi görünüyor. Ödeme sistemleri konusunda ise (M-Pay), başı vergiler yüzünden ağrıyacak!

İçerik/servis sübvansiyonun nedenine gelince…

Telsim, (yani artık Vodafone) Rekabet Kurumu’na Turkcell ile ilgili bir şikayette bulundu. Şikayetin konusu ise Turkcell İletişim Hizmetleri A.Ş (Turkcell)’nin katma değerli hizmetlerin sunumu için kendisine hizmet temin eden içerik ve uygulama sağlayıcı firmalar ile imzaladığı münhasır sözleşmeler yoluyla 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’u ihlal ettiği iddiası. Özeti, Turkcell ile iş yapan bir içerik/servis sağlayıcının diğer bir operatörle iş yapamaması. Kurumun 10/02/2005 tarihli kararı sonucu, soruşturmanın reddine karar veriliyor.

Bugüne kadar en fazla aboneye ulaşmak için katmadeğerli servis sağlayıcıları için bir “ciro mabedi” olarak görülen Turkcell, Vodafone’un muhtemel bir sübvansiyonuyla içerik/servis kaybetmeye başladığında acaba Rekabet Kurumu’na şikayette bulunur mu çok merak ediyorum…

Meraklısına Not: Pazarda şayia olarak dolaşan rakamlara bakılacak olursa; Turkcell’in katmadeğerli servislerden elde ettiği yıllık ciro 150.000 USD, Telsim’in ise 60.000 USD olduğu söyleniyor. Turkcell ve Telsim’in bahsi geçen gelirlerdeki en önemli payı “Arkadaşlık&Sohbet” hatlarından elde ettikleri belirtiliyor. Bu hatlarla ilgili TK, Genel İzin adı altında “Mobil Şebekeler Üzerinden Mesaj Servisi Hizmeti” lisansları vermeye ilişkin 2005 iş planlarına bir hedef koymuşlardı. Sektör kulislerinde dolaşan iddialara göre lisans bedeli olarak 15.000.000 USD bir rakam düşünülüyormuş. Türkiye gerçekten gariplikler ülkesi. Umarım bu lisanslamanın da sonu UMTH gibi olmaz. Sonuçta lisansı alan GSM operatörüne ara bağlantıya gidecek. Gidene kolay gelsin….

Birbiriyle ara bağlantı anlaşması olan tüm operatörlerin gerçekleştirdiği katmadeğerli servislerde; pazar düzenleyici ile oyuncular arasındaki sorunlara ve tartışmalı kararlara da yakında özel bir dosya ile değinmeyi planlıyorum. Çünkü sanıldığının aksine şu anda bu alandaki cirolar pek bilinmediğinden; UMTH’den daha yüksek işlem hacmi olan bir Telekom alt segmenti.

Meraklısına Polemik : Muhtelif defalar telekomünikasyon pazarında düzenleme yapılmadığında, “girişimci bir yolunu bulur” diyerek, uyarılarda bulunmuştum. Linchestien ülke prefixini kullanarak, içerik sitelerine tahsilat çözümü sağlayan ve telefonda IVR (sesli yanıt sistemi) ile şifre dağıtan bir girişimcimiz var. Geçen trafikten kasasına yeteri kadar gelir koyduktan sonra tüketici haklarını savunan ve tahsilatlarını yapıp; “anlaşmalı” olduğu firmalara ödemelerini gerçekleştirmediği iddia edilen Türk Telekom’a ve diğer operatörlere bir tavsiye! İhtiyacı yok saymak, daha sonra oluşan sorunları ortadan kaldırmıyor. Tüm dünyada belli kurallarla uygulanan (ve de çok yüksek cirolar yaratan) bu ve benzeri ödeme sistemlerini çoluk çocuğa bırakmayın. Uyanın!

Etiketler: Yazar

Türk İnternet'ten buna benzer yazılar için bildirim almak ister misiniz?

ABONELİKTEN ÇIK
Bülent T.Hekimoglu

Bülent T.Hekimoglu

Lütfen yorum yapmak için giriş yapın.

GÜNLÜK BÜLTEN ABONELİĞİ

Aboneliğinizi onaylamak için gelen veya istenmeyen posta kutunuzu kontrol edin.

HAFTANIN ÖNE ÇIKANLARI

  • St. Petersburg Forumu, Rusya’nın Yeni Teknoloji Stratejisinin Sinyallerini Veriyor: Nadir Toprak Elementleri, Yapay Zeka, Yarı İletkenler ve Teknolojik Egemenlik
  • Türkiye Yapay Zeka Stratejisinde Yeni Dönem: Dijital Egemenlik Merkeze Yerleşti, Peki Bu Yeterli mi?
  • Teknoloji Girişimlerini İlgilendiren Yeni Düzenlemeler Yürürlükte
  • Washington Yapay Zekada Yavaşlatma Yerine Hızlanmayı Seçti: Yeni ABD Yapay Zeka Doktrini ve Riskleri
  • Dijital Dönüşüm ve Gazeteciliğin Küresel Krizi

HAFTANIN KELİMESİ

3GPP

3. Nesil Ortaklık Projesi (3GPP), dünya çapında çeşitli mobil (hücresel) ve telekomünikasyon standartlarını geliştiren ve sürdüren bir grup standart kuruluşudur.

3G ile birlikte kurulmuş ve telekom endüstrisinin Birleşmiş Milletleri diye tanımlanabilir. Sonraki nesiller için de standartları belirlemiştir.

Detayı için Wiki-Turk'e bakınız

İNTERNET HIZI

Türkiye'nin İnternet Hızlarını Dünya ile KarşılaştırmakKaynak : https://www.speedtest.net/global-index#mobile
Facebook Twitter LinkedIn

Bildirimler

Turk-internet.com masaüstü bildirimlerini almak için lütfen buraya tıklayın

Son Yorumlar

  • ICANN, Yeterince Temsil Edilmeyen Toplulukları Yeni gTLD Başvuru Destek Programı İle Güçlendiriyor için Tolga Kaprol
  • BTK, Yabancı e-SIM Firmalarını Engelledi için Bulent SEN
  • Sahibinden.com Domain’inin Güncellenmesi Unutulmuş için Tolga Kaprol
  • İngiliz Düzenleyici Ofcom, Bulut Servislerini ve Akıllı Cihaz Pazarını Soruşturuyor için Tolga Kaprol
  • Seçim Yaklaşırken, Kişisel Veriler Kötüye Nasıl Kullanılır? için [email protected]

Türk İnternet'ten ilginize çekecek yazılar için bildirim almak ister misiniz?

Abone Ol

© Copyrights 2000-2025 - Bu sitede yayınlanan haber/söyleşi/makale ve bilgilerin tüm hakkı turk-internet.com'a aittir.

Tekrar Hoşgeldiniz!

Aşağıdan hesabınıza giriş yapınız

Şifremi unuttum?

Şifrenizi geri alın

Lütfen şifrenizi resetlemek için kullanıcı adı veya email adresinizi girin.

Giriş yap
No Result
View All Result
  • Ana Sayfa
  • BİLİŞİM
  • e-TİCARET
  • INTERNET
  • TELEKOM
  • YENİ TEKNOLOJİLER
  • Hakkımızda
  • Kişisel Verilerin Korunması
    • Çerez Aydınlatma Metni
    • İlgili Kişi Başvuru Formu

© Copyrights 2000-2025 - Bu sitede yayınlanan haber/söyleşi/makale ve bilgilerin tüm hakkı turk-internet.com'a aittir.