Makalenin ilk bölümünü burayı tıklayarak okuyabilirsiniz.
SORUNLAR
Sektörün büyümesini engelleyen 2011 yılında ve daha öncesinde dünya devi oyun şirketlerini bile darbe vuran korsan yayınlara, black marketlere ve vergi kaçıran şirketlere karşı önlemler alınmalıdır.
Donanım devlerinin bile ürün çıkartmadan önce benchmark testlerini oyunlar üzerinde yaptığı ve bu testleri kullanıcılarına ulaştırdığını biliyoruz. Tüm dünyanın merakla beklediği ve üstün grafik motoruyla herkesin satın almak için beklediği crysis 2 bile korsana karşı yenik düşmüş ve torrentlerde indirilme rekoru kırmıştır. Aşağıdaki torrent oyun indirme istatistiklerine bakacak olursanız korsan piyasasının ne kadar aktif olduğunu göreceksinizdir.
1 | Crysis 2 | 3.920.000 | Mart 2011 |
2 | Call of Duty: Modern Warfare 3 | 3.650.000 | Kasım 2011 |
3 | Battlefield 3 | 3.510.000 | Ekim 2011 |
4 | FIFA 12 | 3.390.000 | Eylül 2011 |
5 | Portal 2 | 3.240.000 | Nisan 2011 |
Black marketler ise oyun sektörünün gelişmesinin önündeki diğer önemli sorunlardan biridir. Bu tür marketler aracılığı ile oyuncular oyun dağıtıcısından lisans almak yerine çok daha az ücretlerle lisans sahibi olabilmektedir.
Ayrıca e-ticaret siteleri dijital oyun sektöründe devletin kazanmasını engelleyen diğer bir konudur. E-ticaret sitelerinde satıcılar aracı olan siteye pay vermenin dışında herhangi bir vergi ödememektedirler (Kullanıcılarına bu satış sonrası fatura kesen şirketler bu durumdan ayrı tutulmaktadır). KDV ödemek yerine aracı siteye çok daha az pay vererek kullanıcılarına e-ticaret siteleri üzerinden lisanslar satarak ülke ekonomisine de darbe vurmaktalar.
E-ticaret siteleri üzerinden satılan ya da diğer black-market’ler aracılığıyla satılan kodların bir stok takibi de olmadığı için sınırsız kod üretebilecek ve bunları ister el altından e-ticaret siteleri aracılığıyla isterse de diğer black-marketler aracılığıyla satabileceklerdir.
Vergi konusunda diğer bir sorun ise ülkemizde vergilerin yüksek olması nedeniyle oyun firmalarının merkezinin Kıbrıs’a taşınmasıdır. Kıbrıs’ ta bu firmalar %2’lik bir vergiye tabi olmaktadırlar. Yaptıkları yasal olmakla birlikte ülke ekonomisini besleyen vergiler kıbrıs’a doğru kaymaktadır. Bu konuda sektörün sağlıklı bir şekilde büyüyerek ülke ekonomisine de katkısının olabilmesi için Türkiye Dijital Oyunlar Federasyonun öncülüğünde Maliye Bakanlığı ile birlikte masaya oturarak bir çözüm üretilmelidir.
OYUN HESAPLARININ ÇALINMASI
2011 yılı içerisinde dijital oyunlara yönelik yapılan önemli haberlerden biri de 30 yaşındaki bir bayanın oynadığı oyun hesabının çalınmasıydı. İnternet medyasında ve gazetelerde kendine yer edinen bu haberde 30 yaşındaki bayanın yaklaşık 4 yıldır oynadığı ve 10 bin TL değerindeki oyun hesabının çalındığı söylenmişti.
Şahsın oynadığı oyun Free to play yani ücretsiz bir oyundur. Bu oyunları oynamak için kaydettiğiniz hesaba, oyunun içindeki itemlere (sanal eşyalara) ve oyun içi paraya ücretsiz olarak sahip olursunuz. Oyuna girişte kabul ettiğiniz sözleşmede, bu hesabın, oyun karakterinin, oyun içi paranın, oyun içi sanal eşyaların mülkiyetinin şirkete ait olduğunu, tüm bu eşyaların belirli bir vakte kadar sadece kullanım hakkının sizde olduğunu kabul edersiniz. Oyuncular burada oyunun en iyisi olabilmek için oyun şirketinin sattığı Premium (hızlı geliştirme paketleri) paketini satın alarak biran önce level atlamak ve karakterlerini geliştirmek isterler. Metin2 Online, Knight Online, Silkroad Online gibi oyunlar bu ücretsiz oyunlar grubuna örnek gösterilebilir.
Oyuncular her şeyin ücretsiz olduğu bir oyunda neden 10.000 TL ya da daha yüksek rakamlardan bahsederek karakterleri çalındığında zarara uğradıklarını iddia etmektedirler?
Çoğu çevrimiçi oyunlarda karakterler level sistemiyle gelişmekte ve her levelin kendine has eşyaları bulunmaktadır. Bu sanal eşyalar 0. Dereceden başlayıp oyunun özelliklerine göre +1,+2….,+9, +10,+20,+30 gibi seviyelere yükseltilebilmektedir. Oyunda size oyun içi etkinliklerle ücretsiz olarak verilen sanal eşyayı “Upgrade” araçlarıyla seviyesini yükseltebilmektesiniz. Tabi bunu yaparken tecrübeli olmanız ve sanal eşyanızı yakmamanız gerekmektedir. Ücretsiz olarak verilen ve ücretsiz olarak seviyesi yükselen bu sanal eşyalar oyun içerisinde size güç ve ekstra özellikler kazandırmaktadır. Bu eşyalara sahip oyun karakteri ilgili oyun serverindeki en güçlü karakter olmaktadır. Bu şekilde sanal eşyasının derecesini yükseltemeyen ya da uğraşmak istemeyip bunları illegal şekilde elde etmek isteyen kullanıcılar ise; oyun içerisindeki rekabetin ve zaaflarının kurbanı olarak, sanal eşyaların derecelerini yükseltebilen yetenekli oyunculardan ya da oyunun yöneticilerinden(GM) bu sanal eşyaları gerçek para(TL, Dolar, Euro) vererek alırlar.
Oyuncular kendi egolarının ve zaaflarının kurbanı olarak aldıkları bu sanal eşyalara bir fatura kestiremezler çünki bu sanal eşyalar zaten ücetsizdir. Yani oyun şirketi oyunun kendi sistemine göre elindeki silahı +9 seviyesine yükseltebilirsin demektedir fakat bu yükselen eşyaların maddi değeri yoktur. Dışardan baktığınızda mağdur olarak gözüken kişi, çalındığını iddia ettiği oyun hesabında hiçbir zarara uğramamıştır. Çünki oyun hesabı, sanal eşyalar ve sanal para oyun şirketinin olup bu kişiye belirli bir vakte kadar ücretsiz olarak kullanım hakkı tanınmıştır.
Böyle bir durumda oyuncular mağdur olmaktadır. “O da satın almasın” demek bu işe maalesef bir çözüm değildir. Oyuncular emek vererek geliştirdikleri karakterlere bağlanıyorlar. Oyun hesapları çalındığında ise haklı olarak manevi kayıpları ve zaaflarının kurbanı olarak da maddi kayıpları olmaktadır. Oyun şirketleri sözleşmelerinde bu tür ücretsiz eşyaların dışarıda belirli bir ücret ile satılmasını yasaklasa da bazı oyunların bu işi bir borsa haline getirerek oyun içi rekabetten faydalandıkları bilinmektedir. Belli başlı oyunların forumlarına girdiğinizde yaklaşık 6-7 yıldır bu şekilde item ve karakter satışının yapıldığını, bu satışların toplamda 30-40 Milyon TL civarında olduğunu, buna ne oyun şirketinin ne, Emniyet Müdürlüğünü ne de MASAK’ın bir müdahalede bulunmadığını, bu şekilde ülke ekonomisinin ve dijital oyun sektörünün sürekli kan kaybettiğini söyleyebiliriz.
SON…
2012 yılında dijital oyun sektörünün sağlıklı bir şekilde hızla büyümesi hepimizin temennisidir. Bu sektörün gelişebilmesi için üniversitelerde mevcut olan oyun geliştirme ve tasarımı gibi dijital oyun sektörünü besleyecek bölümlerin ve ilgili her şeyin yaygınlaştırılması, desteklenmesi ve ülke olarak oyun sektöründe hedefimize doğru ilerleme adına önümüze çıkan engellerin bertaraf edilmesi ve bu sektörün devlet tarafından da aktif olarak desteklenmesi gerekmektedir.
2012 yılında dijital oyun sektörünün gerçektende hak ettiği yere gelebilmesi adına federasyon büyümeyi engelleyen faktörlere karşı gerekli önlemleri almalıdır. Ekonomik krizlerden en az etkilenen bu sektör sağlıklı bir şekilde büyüyerek ülke ekonomisine de büyük katkı sağlayacaktır.
2012 yılının hepimize sağlık, huzur, mutluluk ve başarı getirmesi temennisiyle.