3-4 gündür, oyun oynarken evine gelen 2 çocuktan birisini çekiçle öldüren bir çocuğun haberi üzerinden oyunların zararlı olup olmadığını konuşuyoruz. Bu olay tek de değil, senelerdir tartışılıyor. Ülkemizde ya da dünyada oyunlar hakkında çok fazla eleştiri var. Özellikle çocuklarımızın oyun oynamasından pek hoşlanmıyoruz ve video oyunlarındaki şiddetin gerçek dünyada saldırganlığa yol açıp açmadığı veya video oyunu “bağımlılığının” endişelenmemiz gereken bir şey olup olmadığı konusunda uzun süredir devam eden tartışmalar var.
Ancak, artan sayıda ait çalışmaların kaygılar bunların tersini gösteriyor [1]. Niklas Johannes ve Oxford İnternet Enstitüsü’ndeki akademisyenlerin 1 hafta önce PsyArxiv’de ön baskı olarak yayınlanan yeni bir araştırmasına bakılırsa, video oyunları oynamak için daha fazla zaman harcanmasının aslında daha huzurlu olmakla ilgili olduğunu buldular.
Araştırmanın en ilginç kısmı metodolojisi : Araştırmacılar, kendi video oyunu kullanımlarını bildiren insanlara güvenmek yerine, kesin veriler elde etmek için oyun şirketleriyle bir işbirliği kurdu. 2 şirket yani Electronic Arts ve Nintendo, sırasıyla Plants vs Zombies: Battle for Neighborville ve Animal Crossing: New Horizons oyuncularının verilerini sağladı. Şirketler yüz binlerce yetişkin oyuncuya anketler gönderdiler; bunlar, katılımcıların son iki hafta içinde ne sıklıkla altı olumlu ve altı olumsuz duygu yaşadıklarını değerlendirdikleri bir refah ölçüsü içeriyordu. Şirketler ayrıca bu iki hafta boyunca oyuncuların oyun seanslarının sayısı ve uzunluğu hakkında veriler de sağladı.
İnsanların hepsi dönmedi ve sonunda 471 Plants vs Zombies oyuncusu ve 2.756 Animal Crossing oyuncusundan gelen veriler değerlendirildi. Ve genel olarak, insanların bu iki haftalık süre boyunca ne kadar çok zaman geçirirse, refahlarının o kadar yüksek olduğunu buldular. Önemli olmasına rağmen, bu etkinin küçük olduğunu belirtmek gerekir: Oynamaya harcanan zamandaki büyük bir artış bile, huzurda çok az bir artışla ilişkiliydi.
Sonuçlar, video oyunları oynamak için daha fazla zaman harcamanın zihinsel sağlığımız için zararlı olduğu fikrinin pek de doğru olmadığını gösterdi. Aslında çalışma, video oyunlarını daha uzun süre oynamak ve daha iyi olmak arasında bir tür bağlantı olduğunu öne sürüyor . Video oyunları (ve genel olarak ekran süresi) hakkındaki tartışmaların çoğu, potansiyel olarak zararlı etkileri olabileceğini kabul etmeden oynamak için harcanan zamanı sınırlamanın iyi bir şey olduğunu varsaydığından, bu açıkça dikkate değer.
Ancak, yine de belki mutlu olan insanların daha uzun süre video oyunları oynadığı gibi bir durum da olabilir. Ya da bu, insanları hem daha uzun süre video oyunları oynamaya yönlendiren hem de refahı artıran (örneğin boş zaman lüksüne sahip olmak) tamamen başka bir şey olabilir.
Başka sınırlamalar da var. Veriler, anketi tamamlamayı seçen ve hepsi 18 yaşın üzerinde olan küçük grup insandan geliyor. Dolayısıyla çalışma, özellikle gençler olmak üzere daha geniş nüfus arasındaki potansiyel etkiler hakkında çok fazla şey söyleyemiyor.
Ama yine de oyun oynamanın insanları çok da şiddete yöneltmeyebileceği düşünülebilir.
[1] Video game play is positively correlated with well-being