Bu yazının ilk bölümünü burayı tıklayarak okuyabilirsiniz.
İlk değil büyük ihtimalle son da olmayacak
Chevron çevre sorunu temalı bir oyun üreten en büyük şirket olabilir, ancak ilk olmadığı kesin.
Nisan ayında Starbuck Planet Gren Oyunu’nu piyasaya sürmüştü. Bu oyunda oyuncular bir avatar seçerek Evergreen adlı altı farklı bölgesi olan sanal bir şehri keşfe çıkıyorlar. Her durak noktasında, kendi gerçek yaşamlarında da uygulanabilecek gerçekler ve ipuçlarından oluşan kısa testlere tabi tutuluyorlar.
Ayrıca oyunda iki adet bonus durak noktası bulunuyor. Bunlardan birisi oyuncuların çevre temalı kısa filmler izleyebildikleri bir tiyatro binası ve elbette diğer nokta da oyuncuların, kahve firmasının öncelik tanımasını istedikleri çevre sorunları konusunda oylama yapabilecekleri bir Starbucks binası.
Starbucks şirketi Amerika Birleşik Devletleri’nde enerji dengeleme sertifikalarını en çok satın alan firmalar arasında yer alıyor. Ayrıca şirket mağazalarda sürdürülebilir bina bileşenleri barındırıyor ve müşterilerine yüzde 10 geri dönüştürülmüş kahve bardaklarında servis yapıyor.
Mayıs ayında Yeni Zellanda’nın en büyük enerji sağlayıcısı olan Genesis Energy firması, Energyville’e benzer bir oyun olan ElectroCity oyununu benzer amaçlarla piyasaya sunmuştu. Şef Yönetici Murray Jackson şöyle diyor :
Sürdürülebilir enerji üretiminin, enerji verimliliğinin ve çevresel yönetimin önemini çok iyi anlıyoruz. İnsanların bu konuları etraflıca düşünmelerine yardımcı olmak istiyoruz ve bunun için de, ilk elden deneyimlemekten ve verdiğiniz kararların etkilerini görmekten daha iyi ne olabilir ki diye düşünüyoruz.
On-line sosyal değişim
Kar amacı gütmeyen organizasyonlar bugüne dek sosyal değişim amacıyla pek çok benzer oyun geliştirdiler. Bu oyunlar bir multimedya dünyasında yaşamakta olan genç bireylerle etkileşime geçmenin cazip bir yolu olarak görülüyor ve büyük olasılıkla televizyon veya yazılı kaynaklardan çok daha etkililer.
Örneğin Breakthrough, insanları eğitmek için medya ve pop kültürünü kullanan uluslar arası bir insan hakları organizasyonu. Oyuncuların A.B.D. Anavatan Güvenlik Departmanı Göçmen ve Gümrük Takibi birimlerinden kaçtıkları ICED adlı bir oyunu piyasaya sürmeye hazırlanıyorlar.
mtvU tarafından Mayıs ayında piyasaya sürülen Darfur ölüyor (Dafur is dying) ise yine insanların Sudan’ın Dafur bölgesinde yaşayan 2.5 milyon göçmenin yaşadığı sıkıntıları deneyimlemesini sağlıyor.
Bu oyunda oyuncular göçmen kamplarını olası saldırılara karşı tetikte tutmak zorundalar. Ayrıca bölgede yaşanan durum hakkında daha fazla bilgi edinebilir ve yardım etmenin yollarını araştırabilirler. Güney California Üniversitesi öğrencileri tarafından geliştirilen bu oyun, kolej kampuslarında yayın yapan bir Viacom kablo networkü olan mtvU ve Reebok İnsan hakları Fonu’nun sponsorluğunda düzenlenen bir yarışmada ödül kazandı.
PeaceMaker (Barışçı) oyunu ise oyunculara sanal ortamda Filistin ile İsrail arasındaki iç savaşı çözümleme imkanı sunuyor. Oyunda İsrail Başbakanı veya Filistin Başkanı karakterini seçip, gerçek dünyada var olan kaynaklar doğrultusunda diplomatik, güvenliğe ilişkin ve ekonomik kararlar alabiliyorsunuz.
Energyville oyuncuları seçimlerinin ekonomik, çevresel ve güvenlik etkileriyle değerlendiriliriler.
Toplumu değiştirmek için oyunları kullanan bireyleri ve organizasyonları destekleyen bir organizasyon olan Games for Change (Değişim için Oyunlar) organizasyonunun başkanı ve kurucularından Suzanne Seggerman şöyle diyor :
Bunlar ‘derin değişim oyunlarının’ birer örnekleri. Burada amaç gerçek dünyadaki bir sorun hakkında insanların düşünme biçimlerini oyunlar vasıtasıyla değiştirmek.
Bir oyun oynamanın davranışsal değişikliklere yol açıp açmadığı Rensselaer’den Freier oyunun ne kadar ucu açık olduğuna bağlı olabilir diyor. Freier şunları söylüyor :
Eğer insanlar herhangi bir fenomen konusunda bir anlayış sahibi olacaklarsa, aktif bir öğrenme süreci içinde bulunmalı ve kendi görüşlerini kendileri oluşturmayı becermelidirler.
Sosyal amaçlı bir organizasyon ile büyük bir şirket arasında kurulan ilk işbirliği Games for Change ile Microsoft arasında Xbox 360 Games for Change Challenge ortaklığı ile gerçekleştirilmişti. Bu global yarışma kolej öğrencilerini global ısınma temasında bir oyun geliştirmek üzere teşvik ediyor. En iyi projelere nakit para ödüllerinin yanı sıra Xbox LIVE Arcade hizmeti ile dağıtım imkanı sunuluyor.
Bu oyunlar, Microsoft’un programcı olmayan kişiler için geliştirdiği tüy-siklet bir .NET oyun yazılımı geliştirme programı olan XNA Game Studio Express ile geliştirilecek. Seggerman şöyle diyor :
Bu oyunlar şimdilik küçük oyunlar olacak. Amaç büyük bütçeli, devasa oyunlar üretmek değil, dünya çapında birçok oyun fikri oluşturabilmek.
Freier şiddet içeren oyunlar üzerine yapılan çalışmalarda oyunların sadece kısa vadede çocukların düşüncelerini etkilediğini ortaya koyduğuna dikkat çekiyor. Ayrıca Freier şöyle ekliyor :
Eğer ortaya iyi bir oyu çıkartılabilirse, insanları çekecek ve düşünmeye sevk edecektir. Burada sorulması gereken asıl soru bu kısa vadeli çekimin, insanları aktif yer alma sürecine taşıyıp taşıyamayacağıdır. Ve bu soru halen yanıt bekleyen bir soru.