Wikipedia’ya bakarsanız “Game Jam” için[1] “Geliştiriciler, tasarımcı ve sanatçılarla, diğer yaratıcıların, bir ya da daha fazla oyun yapma için kısa bir sürede kollektif çaba göstermesidir” tanımı yapılıyor. Yerel olanlar olduğu gibi Ludum Dare or ve Global Game Jam (GGJ) gibi küresel olanları da var. Yani bir oyun geliştirme yarışması.
Ülkemizde ODTÜ’nün GGJ’ye katılmasıyla birlikte çeşitli “game jam”ler düzenlenmeye başlandı. Bu çok da iyi bir şey, çünkü ülkemizin “oyun geliştirme” potansiyelini geliştirmede önemli bir adım da bu Game Jam’ler.
Genç neslin “oyun” merakı kadar “oyun geliştirme” merakı da olması, pek çok üniversitenin bu etkinlikleri düzenlemesine neden oluyor. Ama acaba bu etkinliklerin bazıları sadece reklam amacıyla düzenleniyor ve bu nedenle bazı eksiklik ya da saçmalıklar taşıyanları var mı?
Geçtiğimiz günlerde böyle bir etkinlikten haber merkezimize ulaşan ve arkasından yayınladığımız basın bültenine[2], itiraz geldi. Özyeğin Üniversitesindeki GGJ etkinliğinin, böyle bir etkinlik için olması gereken ya da istenen özellikleri taşımadığı iddia edildi. Konuyla ilgili olarak, cevap hakkı tanımak için basın bülteninin bize ulaştığı Özyeğin Üniversitesinin halkla ilişkiler firmasına da soru gönderdik ama henüz geri cevap dönülmedi.
Okulun öğrencileri, üniversitenin bu etkinliği sadece lise öğrencileri için düzenlemiş olmasına ve üniversitenin mevcut öğrencilerini etkinliğe almamasını “reklam çabası” olarak değerlendiriyor ve GGJ’nin katılımcı ruhuna aykırı davranıldığını iddia ediyorlar. Özyeğin Üniversitesinde etkinlikle ilgili eleştiri yapan kişiler (ki şu anda aynı okulda öğrenci oldukları için adlarını açıklamamızı istemediler), etkinliği şöyle tanımlıyorlar ;
Global Game Jam adı altında düzenlenen etkinlik, hiç bir dil yaş cinsiyet adı gözetmeyen, dünya çapında gönüllü olan herkesin etkinliğin organizatörü olabildiği bir “kısıtlı sürede kod yazma” etkinliği, jargondaki adıyla hackathon. Etkinlik bu özgürlüğü sayesinde tadını bulup her sene binlerce – on binlerce yazılım geliştiricisine ulaşma imkanı buluyor.
Bu tanımlamadan sonra, en önemli eleştiri Özyeğin Üniversite’sinin kendi öğrencilerinin etkinliğe katılamadığı şeklinde veriliyor ;
Özyeğin Üniversitesi “lise öğrencilerine” yönelik Robokamp ve Oyun Atölyesi isimli etkinlik – eğitimleri düzenliyor. Fakülte ve okulun tanıtım – başvuru birimi tarafından, doğrudan lise öğrencilerine yönelik etkinlikler. Araştırıp da vardığımız sonuç itibariyle, Game Jam de benzer bir sıfatla, reklam amaçlı olarak kullanılmaya çalışılmış diye düşünüyoruz. Bu noktada bizi rahatsız edenler şunlar oldu:
- Etkinlik öncesinde, etkinliğin okuldaki organizasyonuyla ilgilenen kulüp tarafından yapılan reklam “Özyeğin üniversitesi kulüpleri, ilk uluslararası etkinliğini düzenliyor!” şeklindeydi. Kısmen doğru, ama şu eksik: Game Jam o kulübün organize ettiği bir etkinlik değil ve etkinliğe ev sahipliği yapmak 3-4 maillik bir yazışmaya bakıyor.
Evet, etkinliğe okul öğrencileri dahil edilmedi. Bu fikir, okuldan ilgili kulübe bir talep olarak sunulmuş. Etkinlik başvuruları sadece lise öğrencilerine açıldı ki, bu durum hem okulun etkinlik yönetmeliğini ihlal etti (Kulüp etkinliklerinin okul öğrencilerine açık olmak zorunda olduğunu belirten gayet bariz bir madde mevcut), hem de bizce Game Jam’in o katılımcı ruhunu yıktı.
Etkinliğin katılımla ilgili eleştiriler bu kadar da değil;
- Normalde bu etkinliğe katılmak, sadece size kapısını açacak kuruma kendinizi kabul ettirmenize bakıyor, ki alanı gerçekten kısıtlı olmadıkça hiç bir organizasyon da böyle bir başvuru – seçim süreci işletmiyor. Özetle, lise öğrencileri ilk kez Özyeğin sayesinde katılmadı. Bundan önce istedikleri gibi katılmakta serbesttiler ve zaten katılıyordular.
- Etkinliği belli yaş grubuna kısıtlama ayıbını yapan ilk organizasyon da bu değil, ama bir diğer etkinlikte “sadece lise öğrencileri” kısıtını koyan kurum bir lise. En azından kendi öğrencileri dışlamamış.
Hali hazırda kültürü suistimal edilmiş bir etkinlik, üstüne bir de “Lise öğrencileri ilk kez bizim sayemizde katıldı.” diye yanlış lanse edilip reklam malzemesi olunca bizi şaşırttı. Şu kısımları düzeltelim:
Etkinliğin düzenlendiği alan konusunda da bir eleştiri var;
Etkinlik okulun kütüphanesinde düzenlendi. Oldukça iyi fonlanan ve yeni kurulmuş bir özel okul, devlet üniversiteleriyle karşılaştırıldığında teknolojik imkanlar ciddi anlamda iyi. Ancak, etkinliğin düzenlendiği alandaki WiFi bağlantısı ve projektörü “ileri düzey teknoloji” olarak nitelemek, muhtemelen ODTÜ Atom ve Bahçeşehir BUG gibi, Game Jam’e daha önce ev sahipliği yapmış oyun geliştirme lab’larına hakaret olacaktır.
Etkinliğin genel değerlendirmesi ise şu şekilde yer alıyor;
Game Jam’un 2013’ün Özyeğin’de düzenlenen ayağından, oyun geliştirme meraklıları olarak da, okul öğrencisi olarak da memnun olmadık. Etkinlik kültürü ve etkinliğin sağlayabileceği faydalar, okulun reklam çabaları arasında heba oldu.
Küresel bazdaysa, sosyal ağlardan takip etme imkanı bulduğumuz kadarıyla gerçekten hoş bir organizasyon gerçekleşti. O gün Bahçeşehir’e veya Koç’a gidip etkinliğe dahil olmak imkanımız vardı ama kendi okulumuz varken, neden bu olamadı?
Özyeğin Üniversitesi’nin ya da diğer Game Jam düzenleyicilerin dikkatlerine sunuyoruz. Bu etkinlikleri düzenlemek iyi, hoş ve reklam amaçlı da kullanılabilir belki ama asıl amaç, bu etkinliğin yaratacağı fayda olmalıdır. Genç nesil bu faydanın peşinde koşuyor.
[2] Liseli Öğrenciler Özyeğin Üniversitesi ile ilk kez ‘Global Game Jam’ Heyecanını Yaşadı