Güney Kore, yarı iletken sektörünü desteklemek için cesur bir hamle yaparak, Samsung Electronics ve SK Hynix dahil olmak üzere yerli çip üreticileri için 23 milyar dolarlık (30 trilyon KRW) bir finansal destek paketi duyurdu. Paket, endüstrinin artan küresel rekabet ve tedarik zincirlerini bozabilecek Çin yapımı çipler üzerindeki olası ABD tarife artışlarıyla karşı karşıya olduğu bir dönemde geldi.
Hükümet, yatırımları desteklemek ve artan operasyonel maliyetleri azaltmak için çip sektörüne yönelik mali yardımı önceki 17 trilyon wondan 20 trilyon wona çıkaracak. Bu hamle, Güney Kore’nin Çinli rakiplerinden artan rekabetle karşı karşıya kalması ve ABD yönetimi altında yeni yarı iletken tarifeleri olasılığını işaret eden politika değişiklikleri öngörmesiyle birlikte geldi.
Destek Paketinin Temel Ayrıntıları
- Çip Yatırımları İçin Finansal Destek :Devlet tarafından işletilen bankalar (Kore Kalkınma Bankası, Kore Endüstri Bankası) aracılığıyla 17 trilyon KRW (13 milyar $) düşük faizli kredi ve garanti.
- Ar-Ge ve tesis genişletmeleri için 5 trilyon KRW (3,8 milyar $) vergi teşviki : Yeni çip kümelerini desteklemek için altyapı (elektrik, su, lojistik) için 1 trilyon KRW (770 milyon $).
- Gelişmiş Çip Üretimine Odaklanma : Fonlar, son teknoloji bellek (DRAM, NAND), AI çipleri ve yeni nesil yarı iletkenlere (örneğin, AI hızlandırıcılar için yüksek bant genişliğine sahip bellek) öncelik verecek.
Bu destekle, Samsung ve SK Hynix’in, denizaşırı fabrikalara (örneğin, Çin) güvenmek yerine, yerel üretimi genişletmeleri isteniyor. Paket, Çin merkezli üretime olan bağımlılığı azaltmayı ve ABD liderliğindeki “dost-sokma” çabalarıyla uyumlu hale getirmeyi amaçlıyor.
Yarı iletkenler, 2024’te Çin ve ABD gibi büyük pazarlar dahil, Kore ihracatının %21’ini oluşturdu. Yani Güney Kore ekonomisi için hayati öneme sahip. Güney Kore, olası ABD tarifelerine yanıt olarak, bu önlemleri geciktirmek veya hafifletmek için aktif olarak diplomatik çabalara devam ediyor. Maliye Bakanı Choi Sang-mok, Koreli işletmeler için belirsizliği en aza indirmenin önemini belirterek ve yarı iletken ithalatına ilişkin 232. Bölüm soruşturmaları konusunda ABD ile devam eden istişareleri hatırlattı.
Bu destek paketi, Güney Kore’nin çip tasarımı ve sözleşmeli üretimde rekabet gücünü artırmayı amaçlayan Mayıs 2024’te duyurulan 19 milyar dolarlık önceki bir girişimin üzerine inşa edilmiş. Bu çabalara rağmen, TSMC gibi endüstri liderlerinin rekabeti ve bellek dışı çip sektörlerinde daha fazla ilerlemeye duyulan ihtiyaç gibi zorluklar devam ediyor.
Neden Şimdi? Jeopolitik ve Piyasa Baskıları
ABD’nin, gelişmiş yarı iletken ihracatına getirilen kısıtlamaların ardından 2025 gibi erken bir tarihte Çin yongalarına daha yüksek tarifeler koyması bekleniyor. Güney Kore, tedarik zincirlerini değiştirerek yan hasarlardan kaçınmaya çalışıyor.
ABD (CHIPS Yasası), Japonya ve AB, yerli yonga üretimine milyarlarca dolar yatırıyor. Güney Kore, devlet desteği olmadan gelişmiş paketleme ve yapay zeka yonga teknolojisinde geride kalma riskiyle karşı karşıya.
Samsung ve SK Hynix değişim geçiriyor. Her iki firma da emtia bellek yongalarından yüksek marjlı yapay zeka yarı iletkenlerine (örneğin NVIDIA için HBM) geçiş yapıyor. Samsung, 2047 yılına kadar Seul yakınlarında mantık ve bellek yongaları için 230 milyar dolarlık bir “mega küme” planlıyor.
Güney Kore, ABD-Çin ayrışmasının ortasında ekonomik geleceğini güvence altına almak için çiplere desteğini iki katına çıkıyor. 23 milyar dolarlık paket, yapay zeka ve gelişmiş yarı iletkenler açısından önemli bir gelişme. Ancak başarı jeopolitik ve piyasa oynaklığında gezinmeye bağlı.



Kaynak : 