Aslında Kill Bill son derece uç bir örnek. Çünkü Kill Bill’in yapımcı şirketi Mirimax ilk defa tanıtım kampanyası bütçesinin çoğunluğunu interaktif tanıtıma ayırdı. Ayrılan bütçe Brooklyn merkezli bir firma olan Deep Focus tarafından kullanılacak.
Deep Focus filmin gösterim tarihi olarak ilan edilen 11 Ekim’e kadar bütün maharetini gösterip halkın filme ilgisini uyandırmak zorunda. Tanıtım kampanyası henüz başlangıç aşamasında olsa da filmlerin pazarlanmasında Internet’in kullanımının artışını ve büyük stüdyoların interaktif tanıtıma yaptığı yatırımlarının çoğalmasını işaret ediyor.
Para Nasıl Harcanacak
Kuşkusuz, büyük miktarda para harcamak Internet’i kullanarak insanların filme ilgi duymasını sağlamak için tek başına yeterli değil. Her endüstride olduğu gibi sinema sanayiinde de başarılı bir pazarlama, tanıtım için ayrılan paranın akıllıca kullanımına dayanıyor.
Bunu yapabilmek için de izleyicilerin film hakkında hangi kanallardan bilgi edindiklerini ve filmi izlemeye karar verirken nelerin etkisi altında kaldıklarını bilmek gerekiyor. Deep Focus’un kurucularından Ian Schafer’a göre gişe hasılatının kestirilmesinde WEB trafiği son derece küçük bir öneme sahip.
Schafer,”Bizim için Kill Bill’i izleyicilere uygun biçimde tanıtmak, WEB sitesine girişleri arttırmaktan daha önemli” diyor ve ekliyor: “WEB sitesine girişler şüphesiz filmin popülaritesi için önemli bir gösterge fakat asıl amacımız insanların siteye girmesi değil sinemaya gidip filmi izlemesi.”
Reklamları izleyenleri sinemaya gitmeye ikna etmek için öncelikle onları etkilemelisiniz. Schafer’ın ekibi bunu başarmak için kampanyanın merkezine çok yönlü bir medya yaklaşımını yerleştiriyor.
Kampanyanın yöneldiği kitledeki hemen herkes bir flash uygulaması kullanırken bazıları da reklamları CheckM8 ve PointRoll gibi programlarla seyrediyor
PointRoll’un CEO’su Jules Gardner film ve eğlence pazarlamasında en önemli şeyin insanları daha fazla vakit harcamaya yöneltmek ve bı sırada da onları eğlendirmek olduğunu, zengin formatların izleyicilere daha fazla hitap ettiğini söylüyor.
PointRoll’un sağladığı teknoloji videolarla desteklenmiş reklamlara olanak verse de Kill Bill’in reklam kampanyasında bu tür bir aksiyon filmi için alışılmadık kadar az video gösterimi kullanılıyor. Bunun nedenini Schafer şöyle açıklıyor: “Geçmişte biirlikte çalıştığımız Klipmart gibi firmalar bize bu olanağı sağlamıştı Sorun kullanıcıların videoyu çok küçük bir ekranda izliyor olmasında.Bu yöntem gerçekten insanların filmden haberdar olmasını sağlıyor fakat hayranlık uyandırmanın en iyi yolu değil.”
En Önemlisi Fragmanlar
Schafer’in altını çizdiği bir diğer nokta da kampanya ister online ister offline yürütülsün kampanyanın en önemli noktasının fragmanlar ve tanıtım filmleri olduğu. Schafer, fragmanların stüdyoların elindeki en iyi tanıtım silahı olduğunu belirtiyor.
Deep Focus bağımsız reklamlar yerine filmin fragmanlarını editoryal WEB sitelerine yerleştirmeyi ve filmin resmi WEB sitesine bannerlarla linkler vermeyi tercih ediyor. Schafer insanların banner’a tıkladıklarından doğrudan filmin fragmanına ulaşacak olduklarını bilmelerinin son derece önemli olduğunu söylüyor.
Reklam alanlarının kullanılması pazarlama kampanyasının yalnızca bir bölümü. Bunun yanında basın ve yayımcılarla ilişkilerin de düzenlenmesi gerekiyor. Halkın filmden haberdar olasında ve insanlarda izleme isteği uyandırmada fragmanlar ve editoryal sitelerde yer alan haberler kilit role sahip.
Halkın, WEB üzerinden eğlence olanaklarını araştırma eğilimi çok kuvvetli. Jupiter Research’ün Ağustos ayında yaptığı araştırmaya göre Internet kullanıcısı izleyicilerin %23’ü filmlerin fragmanlarını düzenli olarak izlerken %35’i Internet’ten filmler hakkında yapılan yorumları ve filmlerin sıralamalarda aldıkları yerleri izliyor.
Filmin yönetmen ya da oyuncuları ile yapılan sohbet oturumları gibi diğer tanıtım yöntemleri ise bilgilendirici nitelik taşıyor. Deep Focus bir diğer Mirimax yapımı olan SpyKids3D için etkileşimli bir WEB sitesi hazırlamış ve bu sitenin bir bölümü çocuklara filmin çekim aşamalarının öğretilmesi için ayrılmış. Schafer’a göre bu bölüm sitenin en çok ilgi çeken kısmıymış ve anne-babalara çocukları ile birlikte ekran başına geçme olanağı sunarak filmin tanıtımına ve pazarlanmasına büyük etkide bulunmuş.
Bütün bunlara ek olarak, Deep Focus ESPN.COM ve MSNBC.COM’daki benzerleri gibi ücretli bir öngösterime hazırlanıyor.
Schafer “Bizim için bunu hazırlamak çok basitti çünkü elimizde TV için yapılmış 30 saniyelik spotlar vardı ve tek yaptığımız bunlara WEB için yeniden düzenlemek oldu” diyor.
Jupiter Research Haziran 2003 tarihli raporunda gösterim öncesi video reklamlarını yaygınlaşan fakat belirsizliğini koruyan bir yöntem olarak nitelendirdi. MSNBC ise bu hafta bir video gösterim uzmanını sitedeki video reklamlarını gerekli biçimde düzenlemek üzere işe aldı.
Jupiter’in analizcilerinden Nate Elliot online video reklamlarının sinema endüstrisi için çok uygun olduğunu belirtiyor ve sektörün ürününü video ile en uygun biçimde sunduğunun ve bu ürünleri ekrandan dikkatle takip eden potansiyel izleyici kitlesine ulaştığının altını çiziyor.
Elliot’un dikkat çektiği bir diğer nokta da sürekli Internet kullanıcılarının TV’ye çok nadir ilgi gösterdiği ve online film reklamlarının pazar payını arttırdığı.
Elliot, büyük video Internet sitelerinin kullanıcılar için kablolu televizyonun yerine geçtiğini ve artık daha az TV izlendiğini belirtirken online fragmanların stüdyoların izleyici kitlelerine ulaşması için çok kullanışlı bir imkan olduğunu söylüyor.
Büyük Film Büyük Para
Mirimax, Kill Bill ile büyük bir risk alıyor. Çünkü Tarantino’nun son filmi Jackie Brown gösterime gireli altı yıl oldu ve film tıpkı Peter Jackson’ın Yüzüklerin Efendisi ve Matrix Reloaded gibi büyük bir gürültüyle vizyona çıkıyor. Stüdyo Jackson’ın Yüzüklerin Efendisi’nde kullandığı ya hep ya hiç formülünü bu filmde de deniyor. Ve bu da büyük bir tehlikeyi beraberinde getiriyor. Başarıya ulaşmak için Deep Focus diğer bütün işlerini bir yana bırakıp bu filmle uğraşmak zorunda.
Schafer filme dair önceden oluşmuş beklentiler ve deneyimler olduğunu, herşeyi bu deneyimlere ve tanışıklıklar üzerine yapılandırıp yeni karakterleri de buna dahil edeceklerini, ikinci filmin tanıtımında medyanın rolünün ilkindeki kadar büyük olacağını söylüyor ve gelecekteki pazarlama çalışmalarında da bunun kullanılacağını belirtiyor.
“Zengin ve hızlı medya etkisini arttırdıkça başarılarının meyvelerini almaya başlıyor.Bunu görmek harika.Artık film pazarlamasında en düşük paydalar üzerine oynamak zorunda değilsiniz.Bundan sonra diğerlerinin önüne geçmenin başka yolları var”