Söyleşinin ilk bölümünü Kaan Algan : Türkiye’de Oyun Üzerinden Para Kazananların Sayısı Gittikçe Artmakta – 1 başlığı altında okuyabilirsiniz.
Dijital oyun sektörü, dünyanın gelir üreten sektörlerinin en büyüklerinden birisi ve her geçen gün de büyüyor. Türkiye’nin bu alanda sadece tüketici olması, geliştirici olmaması çok yazık olurdu. Nitekim son 4-5 yıldır bu alanda önemli atılımlar olduğunu görüyoruz. turk-internet.com okuyucuları için yerel geliştiricilerin neler yaptığını sunuyoruz. Bu geliştiricilerden Mil Oyun Ltd. proje Müdürü Kaan Algan bize bu sektörü anlattı :
turk-internet.com: Firmanızın iş modeli/gelir modeli nedir? Sektördeki gelir modellerine (farklı portallar için oyun sağlamak ve gelir ortaklığı modelleri, reklam dünyası için özel projeler, mobil platformlardaki gelir dağıtım modelleri gibi) bakışınız nasıl?
Kenan Algan: Kendi projelerimizi geliştirmek ile beraber Türkiye’de bilgisayar / konsol ve mobil platformalara yönelik bir distribütör olarak çalışmaktayız. Mil Oyun kendi oyun portali dışında cep telefonu operatörleri ve diğer dağıtım kanalları üzerinden satış gerçekleştirmekte. Kendi portalimiz üzerinden yaptığımız satışlar dışında gelir paylaşımı modeli ile hem satış kanallarımız hem de oyun sağlayıcılarımız ile çalışmaktayız.
Her dağıtım kanalının gelir potansiyeline uygun olarak farklı gelir paylaşım oranları ve modelleri kullanmaktayız. Her dağıtım kanalının farklı seçenekleri bulunmakta. Bazılarında satışı direk gerçekleştirirken diğerleri ile kiralama modeli üzerinden çalışmaktayız.
Kendi geliştirdiğimiz projelerde ise başlıca verilen siparişe göre ürün teslimi ile tamamen içimizden geliştirdiğimiz oyunları ise satış / dağıtım kanallarımız üzerinden sunmaktayız. Fakat bazen karşımıza daha farklı teklifler de çıkmakta. Bu durumda ise ürüne özel bir model kullanmaktayız.
turk-internet.com: Sektörde işletmeci olarak veya geliştirici olarak yaşanan sıkıntılar ve handikaplar nelerdir?
Kenan Algan: Oyun geliştirme ilk başta bir takım işi ve fark yaratan oyunlar geliştirmek için iyi bir ekibe ihtiyaç duyarsınız. Bu nokta hem geliştirici hem de işletmeci olarak aradığınız ilk ihtiyacınızdır.
İşletmeci olarak iyi bir ekibiniz yok ise fikirleriniz ne kadar iyi olursa olsun oyununuz takımınızdaki en zayıf halka kadar iyi olacaktır.
Geliştirici olarak da çalıştığınız takım arkadaşlarınızın eksiklikleri sizin tamamlamak için mevcut takım görevinize harcadığınız sürenin bir kısmını eksiklikleri kapatmak için harcamanız anlamına gelmektedir. Bu sebeple takım içerisindeki her kişinin olabildiğince farklı alanlarda deneyimi olması gerekmekte ve çok yetenekli olmaları gerekmekte.
Ülkemizde ise oyun sektörüne genel olarak baktığınızda, eksikliğini gördüğünüz başlıca şeylerden birisi ise oyun geliştirmeyi gerçekten bilen kişi sayısının oldukça az olması. Bu boşluğu işletmeler deneme yanılma yolu ile çok kısa bir sürede kapatmaya çalışmakta ve bunun için de yurt dışındaki oyunların benzerlerini kendileri geliştirmekte ve oyun geliştirmeyi bu şekilde öğrenmeye çalışmakta.
Bu noktada Mil Oyun olarak deneme yanılma gibi riskli bir yöntem yerine İngiltere’de oyun geliştirme teknokentlerinden biri olan BOHO Zone’a dünyada ilk defa yabancı bir firmanın kendi teknokentlerinde bulunma davetini değerlendirerek oyun geliştiricilerin kalbinde oyun firmamızın ikinci ofisini kurduk. Şu anda ise dünya çapında ses getirmiş oyun geliştiricilerden aldığımız Know-How ve diğer iş birlikleri ile kendi projelerimizi yürütmekteyiz.
turk-internet.com: Online oyunlara ilgi giderek artıyor gibi gözükmekte. Geleneksel PC oyunları ve konsol oyunlarında da online versiyonlar veya online olarak oynanabilir özellikler ön plana çıkıyor. Bu konuda ne düşünüyorsunuz, oyun sektörü de “connected world” nosyonuna mı yöneliyor?
Kenan Algan: Oyunlar doğal olarak oyuncuların alışkanlıklarına uygun olarak sunulmakta. İnternet bağlantınız olduğu sürece çok az sayıda kişi gidip bir mağazadan oyun almayı akıllarına getirmekte. Bu bilgisayar için bir gerçek olmak ile beraber konsolda biraz daha farklı. Konsol için eğlencenizi fiziksel bir ortamda sahip olmanız oldukça doğal. Fakat burada da oyunun ilk sahibi siz misiniz yoksa aldığınız ürün lisanslı mı değil mi ön plana çıkmakta.
Dünyadaki en büyük kitle Casual Game oyuncuları. Bu kitleye her gün 10 yeni oyun sunan birçok web sitesi bulunmakta. Kullanıcı 10dk oyunun başında durmakta ve sonra bir daha yüzüne bakmamakta. Bu gurubun diğer bir tarafında da sosyal oyunlar var. Bunlar ise ortalama 7-10 ay oynanmakta. En yüksek gelir kaynakları geliştirici firmalar için bu alanda olduğundan doğal olarak bu yönde oyun geliştirme eğilimleri görmekteyiz.
Diğer tarafta ise konsol oyun geliştiricileri var. Konsol oyunlarının online bağlantılarına ihtiyaç duymasının başlıca sebebi oyunculardan gelen taleplerden çok oyun geliştiricilerin gelirlerinin hem lisansız satışla hem de aynı oyunun ikinci kez piyasaya geri dönüp defalarca farklı kişiler tarafından oynanmasını engellemek.
Bu noktada konsol oyuncularını sadece lisans takibi için internete bağlatma zorunluluğu ile soğutmamak için ek özellikler ekleme trendi artık oyunların bağlantısız içerik kalitesi ile bağlandığında oyuncuya sunduğu zevk indekslerini karşılaştırmaya kadar gelmiş durumda. Yakın gelecektede bu yaklaşım devam edecek gibi görünmekte. Uzun vadede ise oyuncuların talepleri oyunların bu alanda nasıl geliştireceğini gösterecektir.
Söyleşinin devamını Kaan Algan : Türkiye’de Oyun Sektörü, Dünyayı Biraz Geriden Takip Ediyor – 3 başlığı altında okuyabilirsiniz.