Yakında cep telefonu alabilmek için fiziksel anlamda mobil operatörün bayisine gitmek de tarihe karışıyor. Apple ve Samsung’un, tüm dünya mobil operatörlerin üyesi olduğu dernek olan GSMA ile e-Sim kart konusunda görüşmeler yaptığı bildiriliyor. Yani artık Sim Kart satın alınan cep telefonuna yüklenmiş (gömülmüş) olarak gelecek.
Bunun kullanıcı açısından avantajlarını, operatör değişikliğinin kolaylaşması ve telefonlara biraz daha incelme olanağı yaratması, 2 Sim-Kart’lı telefonlara gerek kalmaması şeklinde özetleyebiliriz. Bir de M2M kullanımda, Sim Kart değiştirmenin zor olacağı durumlara karşı iyi bir seçenek.
Apple geçen sene iPad2 ve mini 3 tabletlerin içine Sim Kart gömmüştü ve TMobile, AT&T gibi bir kaç operatörle bu denenmişti. Ama AT&T kısa bir süre sonra bu ürünlerden vazgeçmişti.
Şimdiye kadar alıştığımız mobil operatöre abonelik düzeninde, Sim Kart 1 operatör tarafından verilir ve ona ait olurdu. e-Sim Kartlar ise satın alacağımız cep telefonu ya da akıllı cihaza gömülmüş olarak gelecek ve tek bir operatöre ait olmayacak. Pek çok özellik programlanabilecek ya da uzaktan da kontrol edilebilecek. Daha da iyisi, abonenin başka bir operatöre geçmesi kolaylaşacak.
Ama AT&T’nin kısa sürede vazgeçmesinden anlaşılabileceği üzere, bu operatörler açısından pek sevinilecek bir haber değil. Çünkü terminolojide “churn” denilen “müşteri kaçışları” açısından bakıldığında, operatörlerin müşterilerini elinde tutmanın bir yolu da bu simkartların kilitlenmesi. Bunu kampanyalı telefonların bir dönem kilitlenmesini hatırlayarak anlayabiliriz (BTK 2 sene önce bu kilitlenmeyi engellemişti Bkz : BTK, GSM Operatörlerinin Kilitli Telefon Cihazı Satışını Kaldırdı).
GSMA e-Sim Kart konusunda Apple ve Samsung ile görüşüldüğünü doğruluyor ve tüm tarafların “genel mimari” anlaşması oluşturmak için çalıştıklarını söylüyor. Ama böyle bir anlaşmanın kolay olmadığı ve teknik detayları ile uçtan-uca uzaktan yönetmeli Sim-kartlarla çalışan sistemlerin 1 yıldan önce yani 2016’dan evvel bitirilemeyeceği de kaydediliyor.
GSMA’ın e-Sim Kartlar konusuna M2M yani makinadan makinaya iletişimde kullanılanlar ve özellikle de trafik lambaları gibi Sim kartların kolay değişitirlemediği ortamlar açısından yakınlaştığı da belirtiliyor.



Kaynak : 