Günümüzde “dijital oyunlar”, Hollywood filmlerinden daha çok konuşulmaya başlandı. Zaten dijital oyunların yapımı için harcanan paralar ve yapılan yatırımlar da, Hollywood’da çekilen filmleri bile geçer oldu.
Örneğin Starcraft2 oyunu için 100 milyon dolar, GTA 4 için 100 milyon dolar, Halo 3 için 55 milyon dolar (Microsoft’un tanıtım yaparken toplamda 200 milyon dolar harcama yaptığı tahmin ediliyor) gibi geliştirme bütçelerinden bahsediliyor. The Matrix Revolutions filmi için toplamda 162 milyon yatırım yapıldığını göz önünde bulundurursak, oyun sektörünün ne kadar ciddi bir gelişim içinde olduğunu görebiliriz.
Artık insanlar tek başına oyun oynamak yerine, online olarak bazen fiziksel olarak tanımadığı insanlarla birlikte oyun oynamayı tercih ediyorlar. Ülkemizdeki oyun piyasasına baktığımızda, online oyun dünyasının çok popüler olduğunu görüyoruz. Şu an ülkemizde 100’ü aşkın online oyun cinsi oynanmakta. Facebook üzerinden oynanan oyunlar, browserlar üzerinden oynanan oyunlar, MMO oyunları gibi kategorilere ayrılan oyunlar her yaştan her kesime hitap edebiliyorlar.
Oyun geliştiriciler, oyunlarının yaygınlaşmasını sağlamak için ilk girişi genellikle ücretsiz yaparken, oyundan para kazanmak açısından (ve de internet cafe gibi yerlerde oyunlarının oynatılmasını teşvik için paylaşım yapma amaçlı), oyunculara ek özellikler kazandıran sanal para ve item (eşya – silah vs) satışlarını başlattılar.
Bu satışlar, bir yandan da oyunların rekabet düzeyini yükseltiyor. “Benim karakterim şu kadar seviyede”, “şu kadar paraya sahip”, “üzerinde şu itemler var”, “değeri de şudur” gibi kalıp cümleleri, oyunlarla alakalı forumlarda ve oyunların kendi sitelerinde bolca duymaya başladık. Hal böyle olunca da kaçınılmaz olarak oyuncular arasında ve oyunları ülkemize getiren firmalar tarafında, bu ticaret yoğun bir şekilde başlamış oldu.
Ancak, işin ticarete dönüşmesi, oyunların giderek eğlence platformları olmaktan, ticaret yoğun platformlara dönüşmesi, oyun geliştiriciler ve dağıtımcıların yanısıra, oyuncuların da oyun içerisinde para kazanması, işin rengini değiştiriyor. Beraberinde birçok sorunu da getiriyor.
Satılan karakterler, itemler ya da diğer oyun eşyaları e-ticaret sitelerinde kendilerine özel kategorilerde satışa sunulmaya başlandı. Bazı oyunlar bunların yasak olduğunu sözleşmelerinde açıkça belirtmelerine rağmen satış-alış-takas sistemi bir borsa haline dönüştü.
Ülkemiz Bilişim suçlarında kanunlarını 20 yıl kadar önceden başlayarak yapılandırmış durumda. Ama teknolojik gelişmelerin başdöndürücü hızan karşı uygulamada her zaman eksiklikler var.
Buna karşılık, banka hesaplarını boşaltmanın gitgide zoprlaşması ve bankaların ciddi teknik/hukuki önlemler alması, hackerları, zahmetsiz ve birkaç hack toolla boşaltabilecekleri online oyun hesaplarına yöneldiler. Bir banka hesabını soymayı planlarken, 100 düşünüp 1 karar veren profesyonel hackerlar, bu sefer oyun piyasasında oyunlara ait açıklardan yada işletim sisteminin açıklarından yararlanarak basitçe kodlanmış trojan, keylogger gibi zararlı yazılımlarla oyun hesaplarını boşaltmaya başladır. Birkaç e-ticaret sitesinde sörf yaptıktan sonra bir oyun hesabının 50 TL den başlayıp mesela 30.000 TL ye kadar fiyatlarla satıldıklarını görebilirsiniz. Hackerların zahmetsiz ve risksiz olan oyun sektörüne neden girdiklerini anlamak için bu rakamlar size yeterlidir sanırım.
Hackerlar zamanlşa bu zararlı yazılımları ve hack toolları, oyun karakterlerini çalmakta kullanan hırsızlara da satmaya başladılar.
Şu an halen arka planda birçok karanlık odak, oyun hesaplarının çalınması için büyük çaba sarf etmektedir. Online oyunlar üzerinden hem hackerlar hem de oyun açıklarını kullanarak değişik hile yazılımı satan kişiler nemalanmaktadır. Örneğin ülkemizde satılan bir oyun hilesinin aylık getirisinin 800.000 TL olduğu söyleniyor. Böyle ciddi bir miktarın bir oyunun açığını kullanarak yazılan hile den kazanılması ülkemiz de oyun sektörünün biran önce denetlenmesini, düzene sokulmasının ne kadar acil ve ehemmiyetli bir iş olduğunu bizlere göstermektedir.
Türkiye Uluslararası Digital Oyun Fedarasyonu’nun kurulmasıyla birlikte Oyun dünyasında birçok düzenlemeler yapılacağını temenni ediyoruz.
Makalenin 2.bölümünü burayı tıklayarak okuyabilirsiniz.