Bir yanda sürüp giden bir facia, diğer yanda bu acıdan adeta eğlence çıkaran ve para kazanan insanlar!!! Youtube videolarında “beğenmeyi ve abone olmayı unutmayın” şeklindeki ikazlar yerine “beğen, beğen” türü çığlıklar duymaya hazırlanın.
İsrail ya da Filistin ya da Hamas ile ilgisi olmayan TikTok yayıncıları, İsrail’in Gazne saldırısına gösterilen büyük ilgiden para kazanmak için az bilinen bir canlı yayın özelliğini kullanıyorlar. Buna göre, bir TikTok yayıncısının İsrailli, diğerinin ise Filistinli rolünü oynadığı platformda “canlı maçlar” gerçekleştiriyor ve takipçilerin hediye bağışı yapması teşvik ediliyor. Beş dakika sonra en çok hediyeyi alan taraf savaşı kazanıyor.
İçerik oluşturucular kazançlarını gerçek para birimiyle nakde çevirebilirler, ancak TikTok bu paranın % 50’sini komisyon olarak alıyor.
Başka deyişle, sosyal medya platformları bir yandan propogandanın ve dezenformasyonun yayılmasına katkı vermekle ya da tersine bazı bakış açılarını susturmakla suçlanırken, TikTok bu olayı paraya çevirmiş gibi gözüküyor. Kullanıcılarının İsrail ya da Filistin taraftarı olmasından faydalanıyor ve İsrail ya da Filistin topraklarından olmayan içerik oluşturucuların bu çatışmadan para kazanmasına olanak tanıyor.
Oyuncuyu nakavtı veya PK savaşları olarak da bilinen canlı maçlar, Tiktok’ta 2021’de başlayan bir özellik. Bu özellik iki yıldan fazla bir süredir mevcut olmasına rağmen çok iyi bilinmiyor ve iki yaratıcı ekranda bağırırken izleyicilerin çıkartmalar ve hediyeler bağışlamasını sağlamak için çığlıklar atıyorlar. Yani diğer sosyal medya platformlarında, bir görevi tamamlayarak ya da beceri sergileyerek kazanmak şeklindeki olay TikTok’ta sadece çığırtkanlık yapmaya dayanıyor.
Dolayısıyla bu canlı yayınlarda, içerikçiler İsraillilerin veya Filistinlilerin hakları hakkında tartışmalar yapmak yerine, kendi taraflarının adını bağırıyor veya “Beğen, beğen, beğen” ve “Beni takip et” gibi çığlıklar atıyorlar. Her 2 tarafın da katılımcılarının İsrail ya da Filistin ile organik bir bağlantıları olmadığı kaydediliyor. Üstelik kazanılan paryı doğrudan etkilenen insanlara bağışlamayı planladıklarına dair bir işaret de görülmedi.
TikTok’un İsrail-Hamas savaşıyla ilgili canlı maçlarının yükselişi, ilk olarak Accelerationism Research Consortium’da TikTok’taki yanlış bilgilerin takibi konusunda uzmanlaşmış araştırma görevlisi Abbie Richards tarafından ortaya kondu. Filistin’i temsilen 1 Türk Tiktoker ve İsrail’i temsilen bir Yunanlı Tiktoker’ın çekişmesine işaret etti.
Richards Instagram’da yayınlanan bir videoda şunları diyor
“Yani bunlar, İsrail veya Filistin konseptine destek jesti yapmak için TikTokkers’a gerçek para gönderen gerçek insanlar. Ama bunlardan gerçekte kimin para kazandığını biliyor musun? TikTok, çünkü içerik oluşturucuların canlı yayında kazandığı paranın yaklaşık yarısını alıyorlar. Bunun kelimenin tam anlamıyla bu dolandırıcılar ve TikTok dışında kimseye faydası yok. Bu çok iğrenç.”
Uygulama içi Parayla Alınan Sanal Hediyeler
TikTok’un aynı anda 2 kişinin beş dakika boyunca birbirleriyle “savaşmasına” olanak tanıyan video paylaşım uygulamasında “canlı maç” özelliği çok az biliniyor. Kazanan, takipçilerinden en çok beğeni ve hediyeyi alan taraf oluyor.
Sanal hediyeler, TikTok’un coin olarak bilinen uygulama içi para birimiyle satın alınıyor. Coin’lerin maliyeti, kaç tane satın aldığınıza bağlı olarak değişiyor. Rakamlar küçük olsa da, birikince büyük rakamlara ulaşabiliyor. Mobil pazar trendleri firması Data.ai tarafından yayınlanan bir rapora göre, ocak ayında insanlar TikTok’ta uygulama içi 6 milyar dolar harcadı.
Hediyeler, birkaç jeton değerindeki gül çıkartmalarından ve TikTok logosundan, 45.000 jetona kadar maliyeti olan, tam ekranı kaplayan animasyonlara kadar çeşitlilik gösteriyor. Bir kullanıcı, bir savaş sırasında hediyeyi bir yaratıcıya bağışladıktan sonra, bu hediyeler daha sonra elmaslara dönüştürülüyor ve yaratıcılar bunları daha sonra gerçek para birimine çevirebiliyor.
Hediye dönüştürülse de, alındığı değeri içerikçiye aktarılmıyor. TikTok, uygulama mağazalarına, ödeme işlemcilerine yapılan gerekli ödemeler ve detaylardan sonra, sanal öğelerden elde edilen net gelirin yüzde 50’sini yaratıcılarla paylaştığını söylüyor.