Oyun sektöründe her geçen gün kendini bir adım öne taşıyan Türkiye, yapılan yeni girişimler, mobil oyun türlerinin popülerliği, espor etkinlikleri ve espor yatırımları ile büyümeye devam ediyor. Bu büyüme ile birlikte markaların espora bakış açısı değişiyor ve buna bağlı olarak etkinlik sayısı artarken oyun pazarı da TL bazında artış gösteriyor. Özellikle MOBA, strateji, FPS ve gündelik mobil oyun türlerinin popülerliği gün geçtikçe artıyor. PC oyunlarının gelişiminin devam etmesi, espor etkinlikleri ve espor yatırımlarının büyümesi ülkemizdeki oyun sektörünün büyümesine yardımcı oluyor.
Globalde ulaşılan oyun sektörünün toplam cirosunun 150 milyar $’ın üzerinde olduğuna dikkat çeken Gaming in Turkey Oyun ve Espor Ajansı Kurucusu Ozan Aydemir, konuyla ilgili şöyle konuştu;
“2018 yılında ise toplam ciro 138 milyar $ civarındaydı. Türkiye’de oyuncu nüfusunun 2018 yılı ile karşılaştırdığımızda bu sayının 30 milyondan 32 milyona çıkmasıyla elde edilen toplam oyun hasılatı 830 milyon $ oldu. Ülkemizde internet kullanıcılarının 2019 yılında 63,2 milyona çıkmasıyla birlikte 2020 yılında bu rakamın 1 milyar $’ı bulması bekleniyor. Aynı zamanda dünya gelir sıralamasında Türkiye, 18’inci sıradaki yerini koruyor”
2019 raporuna göre PUBG Mobile lider konumda
Mobil ve PC oyunlarına her geçen gün ilginin artığını söyleyen Ozan Aydemir, şunları söyledi;
“2019 yılı Battle Royale, FPS ve MOBA oyunlarının yılı oldu. PUBG Mobile Türkiye’ye damga vurarak en çok oynanan, en çok indirilen ve en çok para harcanan oyun oldu”
Türkiye’de en çok 25-35 arası yaş grubu oyun oynuyor
Türkiye’de yaş grubuna göre en çok oyun oynayan kesim %35’le 25-35 yaş arasındakiler olurken bu yaş grubunu %28,6 ile 35-44 yaş, %21,9 ile 18-24 ya grubu takip ediyor. Ülkemizde kadınların %42,8’i oyun oynarken erkeklerde bu oran %57,2 olarak karşımıza çıkıyor.
Oyun türlerine göre Türkiye’de 2019 yılında en çok oynanan mobil oyunlar %40 ile gündelik/puzzle, %30 kelime, %29 aksiyon-macera, %24 strateji, %21 yarış, %20 kart, %19 spor, %18 simülasyon, %14 müzik ve %12 oranında atari-retro olarak sıralanabilir. Kadınlar daha çok mobil oyun oynamayı tercih ederek puzzle ve kelime oyunlarına ilgi gösteriyorlar. En çok Kelime Gezmece, Kelimelik, Sudoku ve Candy Crush tercih edilenler arasında yer alıyor.
Türkiye’de espor takımının sayısı 85’e yükseldi
Son yıllarda oyun sektöründe pazar payı, espor ve mobil oyunların trend olması ile birlikte 2019 yılında oyun sektörünün hacmi yükseldi. Lisanslı kadın espor oyuncu sayısı 131, erkek sporcu sayısı ilse 1.384 olmak üzere toplam lisanslı esporcu sayısı 1.515 kişidir. Lisanlı kulüp sayısı 2018 yılında 30 iken bu rakam 2019 yılında 85’e yükseldi.
Sayılarla Türkiye oyun sektörü pazarı
- 2019 yılında yapılan araştırmaya göre (Newzoo- 2019 Free Global Game Market Report) Ortadoğu toplam oyun pazarı cirosu 8 milyar $, Türkiye’de ise toplam oyun pazarı cirosunun 830 milyon $ oldu.
- 2018 yılında internet kullanıcıları 59 milyon 360.000 iken nüfusun %72’si internete bağlıydı. 2019 yılında internet kullanıcıları 63 milyon 200.000’e yükselirken nüfusun internete bağlı kısmı %75.3’e yükseldi.
- 2018 yılında aktif sosyal medya kullanıcılarının sayısı 52 milyon iken 2019 yılında 53 milyon 700.000’e yükseldi.
- 2018 yılında mobil kullanıcıların sayısı 76 milyon 340.000 iken 2019 yılında ise 5 milyon 660.000 artış göstererek 82 milyona yükselmiştir.
- Akıllı telefon kullanıcılarının sayısı 2018 yılında 50 milyon iken bu rakam 2019 yılında 55 milyona yükselmiştir.
- 2018 yılında ayda 5 milyon oyuncu internet kafeleri ziyaret ederken 2019 yılında ayda ortalama 8.5 milyon oyuncu (Günde 325.000 oyuncu) internet kafeleri ziyaret etti.
- Rapora göre Türkiye cep telefonundan mobil oyun oynamada pek çok ülkeyi geride bıraktı. Telefonda günde en az 1 kere oyun oynayanların oranı %49.
- Türkiye’de yaş grubuna göre en çok oyun oynayan kesim %35’le 25-34 yaş arasındakiler olurken, %28.6 ile 35-44 yaş, %21.8 ile 18-24 yaş grubu takip etti.
- Ülkemizde, kadınların %42.8’i oyun oynarken, erkeklerde bu oran %57,2
Espor etkinliklerinin sayısı arttı
Türkiye’de espora en çok katkı sağlayan Gençlik ve Spor Bakanlığı bünyesindeki Espor Federasyonu, faaliyetlerini artırarak daha fazla insana ulaştı. Gençler, bu sektörde sadece influencer ve esporcu kimliklerine yönelmeyi bırakarak, farklı alanlarda da yer alabileceğini keşfetti. Her geçen gün profesyonelleşen sektör adına lise düzeyinde seminerler düzenlenerek 2019 yılı boyunca gençler her konuda bilinçlendirildi. Gençlerin bilinçlenmesiyle oyuncu konusunda zenginleşen espor liglerinden ülkemizde ilk defa kurulan TESFED Vodafone FreeZone Türkiye Kupası” finalleri, 21-22 Aralık 2019’da Ataşehir FDR Oyun Merkezi’nde yapıldı. Türkiye’nin en sevilen oyunları LoL, PUBG, CS:GO, FIFA, Zula ve Red Bull Son Şampiyon kapsamındaki DOTA 2 karşılaşmalarının gerçekleştirdiği finallerde, esporcular toplam 100.000 TL’lik ödül havuzu için yarışmıştı.
Sektörde uzman isimler rapora destek sağladı
Gaming in Turkey tarafından 4 yıldır hazırlanan raporda, Türkiye’de oyun sektörünün önemli isimlerinden birçok görüş alındı. Önemli isimlerinden arasında TESFED Başkanı Alper Afşin Özdemir, Riot Games Publishing Direktörü Erdinç İyikul, Netmarble Türkiye CEO’su Barış Özistek, Razer Gold Ülke Müdürü Yeşim Algan, ininal Pazarlama Direktörü Gülben Yağcı, Monster Notebook CEO’su İlhan Yılmaz, Falcon AI Teknoloji Türkiye Ülke Menajeri Emre Laleli, Espor Lig Kurucusu Serhat Bekdemir ve Bahçeşehir Üniversitesi Espor Koordinatörü Seçkin Topaloğlu gibi 30 isim yer alıyor. Bunun yanı sıra raporun hazırlık sürecinde destek veren ve büyük katkılar sağlayan markalar arasında ininal, Monster Notebook, Razer Gold Türkiye, Esports Charts, BAU Esports, Xigncode3 ve RUSH For Fun Arena yerini aldı.