Microsoft 15 Kasımda “Xbox Live” yanigeniş bantlı online oyun servisini devreye alacak. Online oyunlar, video oyun pazarında bir niş olarak görülüyor. 2001 yılında video oyun pazarı 9,3 milyar $ olarak gerçekleşti. Hollywood’un kutuları bu rakamın 8.1 milyar $’ını aldı. Oyun üreticileri, 14.3 milyar $’lık müzik ve 19 milyar $’lık ev video’su pazarlarına yetişmeyi amaçlıyorlar.
Ancak video oyunlarının online tarafında rakam daha çok çok küçük. PC oyun üreticilerinin çoğu, yazılımın offline kopyasının yanına bir de online versiyonunu ekliyor. Oyun üreticileri bunu rekabet avantajı elde etmek için yapıyorlar ve sunucu ya da diğer network altyapı masrafları gibi maliyetleri fiyata yansıtmıyorlar.
Bir grup oyun üreticisi ise internet’e para akıtmak için başka bir yolu denediler. Örneğin, Sony ve Microsoft, kitlesel ve “çok oyunculu online oyunlar (MMORPG)” için abonelik bazlı servisler önerdiler. Sony’nin EverQuest’i, tüm dünyadan 430.000 oyuncuyu çektiği için ABD’deki en büyük MMORPG olarak biliniyor. Oyuncular, sadece yazılıma para ödemekle kalmıyor yanısıra bu online krallıktaki sanal maceralara katılmak için aylık 13 $ veriyorlar. Kore’nin Lineage ise bugüne kadar devreye alınan en başarılı MMORPG. 2.5 milyon abone çekerek bir fenomen haline geldi.
Microsoft, Xbox live ile online oyunlara daha çok insan çekmeyi amaçlıyor. Xbox live Pc yerine Oyun Konsolu ile oynanabilecek. Bu şekilde diğer oyun üreticilerinin karşı karşıya kaldığı bazı maliyetler de elimine edilmiş olacak.
Sektördeki tahminlere göre, MMORPG gibi online PC oyunlarından 2006 yılına kadar 1.5 milyar $ gelir bekleniyor. Online konsol oyunları için ise, 2006’ya kadar 250 milyon $ gelir bekleniyor.
Mayıs ayında Microsoft, 2 milyar $ harcayarak, Xbox Live’i Kuzey Amerika, Japonya ve Avrupa’daki izleyiciler için sonbaharda devreye alacağını açıklamıştı. Bu açıklama sonrasında, Seattle, Tukwila, Tokyo ve Londra’da 4 veri merkezi açıldı.
Xbox Live servisinda bir takım özellikler olacak. Bunlardan bazıları şöyle;
- Gamertag, servisi kullanan tüm oyuncular için bir tek kez alınabilinen Online Kimlik
- Arkadaş – Kontak listesi. Böylece online olan arkadaşları görebilme ve davet edebilme.
- Xbox Communicator, ekip arkadaşı ya da rakiplerle sesli görüşebilme imkanı. Ayrıca ses değiştirme, genel sessizlik, ebeveyn kontrolü
- Eşleştirme. Böylece oyuncular, kendi seviyesinde rakip bulabiliyorlar.
- Yüksek download hızı
Bu servisi kullanmak isteyen oyuncular, öncelikle 49.95 $ bedelli bir başlangıç paketi satın almak zorundalar. Bu paketle aynı zamanda 12 aylık erişim ve sesli haberleşmeye yönelik bir kulaklık seti veriliyor. Microsoft ilk verilen konsol ile 6 oyunun oynanabileceğini ama bunun yıl sonuna kadar 16’ya çıkacağını bildiriyor.
Microsoft’un bu alandaki rakipleri, Sony ve Nintendo da boş durmuyor. Sony bu ay PlayStation 2 konsolu için network adaptörü çıkarmayı planlıyor. Nintendo’da benzer bir adaptör çıkaracak ama tarih belirtmiyor.
Genişbant bağlantı da temin edecek olan Microsoft’un aksine, Sony hem genişbant hem de dial-up bağlantıyla kullanılabilir bir adaptör çıkarıyor. Nintendo ise her iki sistem için farklı adaptörler çıkaracak. Ama ne Sony ne de Nintendo, onlien oyun konusunda Microsoft kadar atak değiller. Kendi oyun networkleri yerine, oyun yaratıcılarının masraflarına katkıda bulunmayı tercih ediyorlar.