Geçtiğimiz hafta bir programcı düğmeye bastı ve bir milyonuncu mobil uygulama da pazara girmiş oldu. Uygulamalar, bir zamanlar yalnızca masaüstü bilgisayarlarda var olan programları küçülterek akıllı telefon ve taşınabilir cihazlarda kullanılabilir hale getirdi. Hisse senetleri, restoran eleştirileri, Facebook, radyo yayını, fotoğraflar, yeni makaleler, videolar ve tabi ki bir de AngryBirds gibi popüler oyunlar.
Uygulamaların bu denli hızlı artışı, medyanın diğer kanallarının etkisini göreli azaltıyor. Mobilewalla’nın, kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanı Anindya Datta, her hafta dünya çapında 250 kitap basılırken 100 filmin de yayına girdiğini ifade ediyor. Her hafta ortalama 15 bin yeni uygulamanın kullanıcıya sunulduğunu belirten Datta, bunun mobil uygulama pazarını yönlendirmeye yardım edecek bir durum olduğuna dikkat çekiyor.
Mobil uygulamaları sıralayıp, bunların puanlandırılmaları için kurulan Mobilewalla 2009 senesinde Android ve Windows Uygulamaların analiz etmeye, bir sene sonra da Blackberry’i de kapsamaya başladı. 100 bininci uygulama Aralık 2009’da çıktı. Yaklaşık bir sene sonra toplam sayı 500 bini, 6 ay sonra da 750 bini aştı. Beş ay sonra ise sonuç bir milyondu.
Sektör gözlemcilerine göre, Uygulamaların artışı ile hemen hemen herkesin pazara bir uygulama sokabilme imkanı yumurta-tavuk hikayesine benziyor. 10’dan az sayıda Uygulama üreten programcıların sayısı toplam programcıların % 80’ini kapsıyor. İyi bir fikri olan herkes kodu yazıp bir uygulamanın sahibi olabiliyor.
Ustream’in, Kurucusu ve Genel Müdürü Brad Hunstable, kullanıcıların akıllı telefonlarıyla internet üzerinden video yayını yapabilecekleri bir uygulamanın dünyayı nasıl değiştirdiğini anlatıyor. Hunstable’ın değerlendirmesine göre, beş sene önce bir telefon için uygulama çıkarmak kariyer yapmak anlamına geliyorken bugün dileyen herkes bir platform inşa edebiliyor.
Kendisi de bir geliştirici olan Playforge’ın Genel Müdürü Thomas Chung, mobil uygulamalar geliştirmek için heyecan verici bir dönem içerisinde olunduğunu söylüyor. Playforge, Şubat 2010’da Apple için ve daha sonra Ekim 2011’de Android için Zombie Farm isimli bir oyun geliştirmişti. Bu oyun, Mobilewalla’daki kategorisinde en üst sıradaydı.
Geliştiriciler, uygulamalar eko sisteminin büyümesi için daha güçlü cihazların yanı sıra, daha kaliteli ağların oluşturulması ve daha yüksek çözünürlüklü kameraların üretilmesi gerekliliğine dikkat çekiyor.
Uygulama eko-sisteminin giderek daha çok müşteri odaklı hale geldiğini belirten gözlemciler, bunun, kolay erişimle birlikte geliştiriciler için büyük bir pazar yarattığını kaydediyor.