Amerikan Müzik Endüstrisi (RIAA) yıl sonu raporu yayınlandı [1]. Rapor internetin yayılmaya başlamasından, neredeyse 2010’lara kadar telif hakları konusunda oradan oraya koşan ve çeşitli engellemelerle ayakta kalmaya çalışan endüstri açısından sevindirici rakamlar veriyor. Demek ki, ağlamak yerine değişen dünyanın koşullarına göre iş modeli oluşturmak lazım.
RIAA raporu, ABD’nin 2018 yılında 9,8 milyar $ olan perakende ve 6,6 milyar $ olan toptan müzik satışının, 2019 yılında perakendede % 13,2 ve toptanda % 10,6’lık artışla 11,1 milyar $ ve 7,3 milyar $’a fırlamış. Bunun nedeni olarak ücretli abone sayısında artış olduğu kaydediliyor. ücretli aboneliklerin 2019 yılında % 25 arttığı ve yayın-akışlı müzik dinlemelerin de % 75’den % 79’a çıktığı raporlanıyor.
RIAA CEO ve başkan Mitch Glazier şunları söylüyor [2];
“ABD’de ücretli abone sayısı her ay 1 milyon artarak sonunda 60 milyonu aştı. Ücretli aboneliklerdeki bu sıçrama, 2019’daki akış geliri büyümesinin yüzde 93’ünü oluşturdu. Bu da yaklaşık 1.4 milyar dolarlık artış anlamına gelir”.
Ücretli abonelik veren servislerin başında İsveçli Spotify geliyor. Yanısıra Apple Music, Amazon Music var. YouTube de hatırlayacaksınız geçen yıl paralı servis başlatmıştı. İnsanları ücretli aboneliklere iten ise, güncel müzik videoları ve şarkı sözleri gibi olanaklar sunuldu.
Buna karşılık fiziksel ürünlerden elde edilen gelirlerin % 0,6 ve digital indirmelerden gelirlerin % 19 düştüğü raporlanıyor. Fiziksel ürünlerden gelir günümüzde % 4,5’a düşmüş durumda. Yukarıda Amerikan müzik endüstirisi gelirlerinin 10 yılda nasıl değişim gösterdiği de görülüyor.
Ancak günümüzde hala içerik oluşturucuların hala adil bir şekilde kazanç elde edemediği konuşuluyor. Korsanlık konusunda da şikayetler yokolmuş değil.